Heller laserlysshow

– Først kom det folk og rigget til, så kom det masse folk til Lille Lungegårdsvann, der det var 26 svaner, hvorav fire ikke er voksne. Er det ikke nok for fuglene med bråket fra musikken og alle menneskene om de ikke også skal plages av skuddlyder fra fyrverkeriet og kanskje risikere skade når de prøver å fly vekk fra lyden? Lyden er ille nok for kjæledyrene våre som ikke kan fly.

Istedenfor fyrverkeri burde man sendt et laserlysshow over sentrum på lysfesten. Da kunne vi fått en feiring som både var vakker og som tok hensyn til sårbare fugler og dyr.

Anna

Lysfesten

– Lørdag var det fulle baner og forsinkelser på grunn av lysfesten. Er det ingen som har lært siden sist? Bergen er håpløs på å planlegge noe så stort.

Tommy

Mistet

– Jeg gikk tur forbi Liavatnet på Nyborg i Åsane i 1445-tiden søndag. Da mistet jeg gullarmbåndet mitt, som jeg fikk i gave av mine foreldre. Det betyr veldig mye for meg, og jeg håper det kommer til rette. Jeg lette med lykt søndag kveld, men fant det ikke. Om noen har sett det, vær så snill og ta kontakt. Det matcher smykket jeg har rundt halsen (se bildet).

Diab, tlf. 95 98 57 59

Skyss og kontanter

– Reiser du med buss fra sentrum, kan du kjøpe billett på automatene i Byparken. Automatene tar bare 10-kroninger. Bussterminaler utenfor sentrum har ingen billettautomater, du betaler til sjåføren. Sjåførene skal ha færrest mulig kontanter derfor må du betale et ombordstigningsgebyr på kr 20,-. Det er ikke mulig å betale kontant til bybaneførerne.

Nordmenn oppfordres til å reise kollektivt. For noen gjør Skyss dette vanskelig. Vil dette bli bedre med endringene Skyss har varslet?

Forrige mandag virket ingen av billettautomatene i Byparken.

Hilsen ivrig BA-leser

svar: Over 9 av 10 av de reisende i Bergen betaler i dag med Skyss-appen, som er det enkleste for de fleste. De som trenger det skal likevel kunne kjøpe billetter på andre måter. Langs Bybanen settes det i disse dager opp nye automater som gjør det raskt og enkelt å kjøpe billett med bankkort. De gamle automatene skiftes ut. Kontanter kan du betale med til sjåføren om bord på busser, eller på kundesenteret vårt på Bergen busstasjon. På bussen kan man bare kjøpe enkeltbilletter, og betaler man med kontanter ombord i sone A må man betale et kontanttillegg. Det er også mulig å betale med bankkort på buss.

I tillegg til dette kan man kjøpe billett via SMS. Da sender du simpelthen en tekstmelding med «Barn», «Voksen» eller «Honnør» til 2412, og så får du en SMS tilbake som gjelder som billett.

Med vennlig hilsen

Øyvind Strømmen,

pressekontakt Skyss

Bybanerulletrapp

– Nå er Bybanen til Fyllingsdalen et faktum, til sorg for oss som i svunnen tid hadde en funksjonell bussforbindelse til sentrum. Det absurde med det hele, er at bybanefolkene er mest panegyrisk og stolte over en rulletrapp på stoppestedet ved Haukeland Sykehus. «Ta Bybanen, er du syk eller ikke, gå av ved Haukeland sykehus, ta Bergens lengste rulletrapp opp til sykehuset». – Å ja, den er muligens lengre enn dem inne på sykehuset, men forhåpentligvis er helsepersonalet der mer opptatt av pasientene enn konkurransen om den lengste rulletrappen.

Forslag: Helt gratis fra meg, hva med å montere en rutsjebane ned igjen? DET ville blitt en sensasjon! Men det skal Bybanen ha, rulletrappen er gratis og en rutsjebane vil også bli gratis, MEN igjen med forbehold! For, hold deg fast, hvis Byrådet trenger mer penger til å lønne politikerbataljonen, kollektivtrafikken til Åsane og andre fremtidige kvelninger av Bergens sjel og bysentrum, da kan det bli bomavgifter på både rulletrapper og rutsjebaner. Sann mine ord.

Kent Ove Eide

Skilting

– Hver gang jeg kjører Damsgårdstunnelen mot sentrum reagerer jeg på at skiltet som viser avkjørselen rett før slutten av tunnelen ikke er plassert i god tid før avkjørselen, men derimot et stykke ned i avkjørselen. Dette kan skape farlige situasjoner hvis man ikke er lokalkjent og oppdager avkjørselen for sent. BA-leser

Mye vil ha mer

– «Dyrke havet» var tittelen på en interessant bok av forfatteren Erna Osland, som kom ut i 1980-årene. Og jeg tenkte ingenting var mer naturlig enn å dyrke havet på like fot med det vi har gjort på landjorden gjennom tusener av år. Og nettopp i disse årene var det at oppdrettsnæringen her til lands tok skikkelig av. Og nærmet seg stygt eksportalene fra de tradisjonelle fiskeriene. Protestene uteble ikke, verken fra de tradisjonelle fiskerorganisasjonene som følte seg truet bort fra gode fiskeplasser og miljøvernerne som fryktet for villaksen og miljøet i sin helhet.

Og verre ble det da oppdretterne krevde å få utvidet merdene for å skape bedre plass for fisken og dermed bedre miljø. Noe som slo an i første omfang. Men som ble avslørt etter hvert. Daværende regjering bøyde av og oppdretterne fikk utvidet sine merder, med plass til mer fisk og dermed høyere fortjeneste. Mens miljøet ble tonet ned. Resultatet har vi sett etter hvert. Og den gang, som nå, var det fare for fraflytting av kystsamfunnene som var drivkraften.

Denne gang trår skattevegringen mer frem, mens de skyver rasering av kystsamfunnene, med permitteringer som følge. Men nå har Dagens Næringsliv avslørt at hele 2300 var permittert før skattesaken kom på dagskartet.

Selv om så vel fiskeri- som finansministeren har sagt klart fra at det er selve bruken av arealene i havet som skal beskattes, samme som vannkraft og olje-gassnæringen betaler for sine bruk av ressursene i elver og hav. Og at det stort sett blir de fem største aktørene som blir rammet, kjører oppdrettsbaronene de små og mellomstore kystbedriftene foran seg, som om kysten raseres.

Til tross for at myndighetene klart har sagt fra at videreforedling av fisken ikke blir rammet av skatten. Der kommer bl.a.bunnfradraget inn. Skulle bare mangle at kystkommunene og innbyggerne ikke skulle få noe igjen for høsting av fellesskapets fjorder og havområder. I stedet for i oppdrettsbaronenes lommer.

Men slik er det nok: «Mye vil ha mer». Slår aldri feil!

Helga Kleiva Pedersen

forfatter, tidligere journalist og redaktør

Les flere summetoner her: Svar til kvinner som ikke vil bli sett på