– Vi er overbevist om at valget var riktig!

For en del år tilbake tok Sparebanken Vest et strategisk valg. Trenden blant andre store konsern i markedet var å erstatte kompetente IT-hoder med billig arbeidskraft i utlandet.

– Vi gikk motstrøms og satset i stedet tungt på å bygge opp vårt eget IT-miljø i banken, sier konsernsjef Jan Erik Kjerpeseth til BA.

– I 2007 hadde vi 22 IT-ansatte i Sparebanken. I dag teller vi 150 som jobber med IT. Av disse er 90 rene utviklere, sier konserndirektør og leder for bankens digitale satsinger Bjørg Marit Eknes.

Ny mobilbank

En av nyvinningene er Norges eneste rene mobilbank, Bulder Bank, som skal lanseres til høsten.

Bulder Bank sjøsetter sin pilot førstkommende mandag der noen hundre, utvalgte kunder skal teste mobilløsningen gjennom sommeren, forteller Bulder-direktør Torvald Kvamme.

At datateknologi er viktig for en bank i 2019 illustreres godt av dette tallet: Mer enn hver femte av de 700 ansatte i Jonsvollkvartalet jobber med informasjonsteknologi (IT) og utvikling.

– Konsernledermøtene våre starter alltid med en status på bankens viktigste IT-prosjekter. IT er en helt avgjørende satsing for å være i business i fremtiden, forsikrer Kjerpeseth.

Knallhard konkurranse

Sparebanken Vests kontorbygg på Nøstet består av syv etasjer og 20.600 kvadratmeter.

Det nærmer seg fullt, men er fortsatt plass til flere.

– Konkurransen om de beste hodene er knallhard i Bergen. At vi har et sterkt fagmiljø gjør oss konkurransedyktige og attraktive. Målet er at vi innen utgangen av året kun skal ha 20 prosent innleide konsulenter, resten skal være fast ansatte, sier Kjerpeseth.

Sparebanken har eksempelvis hentet IT-folk fra NRK, DNB og Sbanken til sin Bulder-satsing.

I mange bransjer foregår det nå en tilsvarende satsing. BA har besøkt Tryg forsikring som har 70 IT-folk, en dobling på fire år. Tilgangen på kompetent arbeidskraft dekker ikke etterspørselen.

I 2030 vil én av fire IT-arbeidsplasser i Norge stå ubemannet, ifølge Abelia.

Nye banktjenester

Her er noen eksempler på nye digitale tjenester i Sparebanken Vest:

  • Heldigitalt forbrukslån.
  • Søke og endre kredittkort digitalt.
  • Øke boliglånet heldigitalt. Digitalt lånebevis.
  • Min økonomi: Gir kunden bedre oversikt over eget forbruk, inkludert alle transaksjoner og strømmetjenester.
  • Digital møtebooking med banken.
  • Buffer: Små og mellomstore bedrifter får enkel tilgang på kreditt.
  • Folio: Små og mellomstore bedrifter får tilgang på økonomitjenester i egen applikasjon.
  • Bulder Bank: Norges første rene mobilbank lanseres medio september 2019. I sin helhet utviklet i Bergen. Brukergruppen blir i første rekke rutinerte bankkunder i alle aldre som ønsker en enkel, heldigital bankløsning. Her kan du blant annet ta opp heldigitalt boliglån.

Kilde: Sparebanken Vest

 

Norges beste

– Hvorfor er IT blitt så viktig?

– Det er en helt annen måte å drive bank på i dag. Gjennom de digitale løsningene treffer vi kundene og gir dem gode opplevelser. Ekstremt mye av kundekontakten er nå digital, sier konsernsjefen.

En gjennomsnittlig Sparebanken Vest-kunde brukte i 2018 selvbetjente løsninger 192 ganger, servicesenteret 2,5 ganger og hadde kontakt med en fysisk rådgiver kun 0,4 ganger, opplyser Eknes.

I en kundetilfredshetsundersøkelse gjort blant mobilbankkunder i App Store og Google Play (Android) blir Sparebanken Vest rangert som landets beste mobilbank foran Sparebank1 og Nordea.

– Vi skal ha Norges beste mobilbank, gjentar Kjerpeseth en rekke ganger gjennom intervjuet. Sparebanken Vest hadde i fjor lavere kostnader enn i 2012 til tross for at IT-satsingen de siste årene er trappet betydelig opp.

– Mange stilte spørsmål ved prioriteringene våre i starten, men nå ser vi at flere banker går i samme retning, sier konsernsjefen.

– Miksen av tverrfaglighet er viktig. Vi kjører innovasjon og forretningsutvikling i eget hus og har tverrfaglige team der IT-utviklere, IT-arkitekter, UX-designere, testere og forretningsressurser samarbeider tett. Dette er retningen å gå også for våre øvrige team, sier Eknes.