Bergen kommune og Umoe IKT har inngått avtale om at selskapet skal levere lisenser for programvare til kommunens 6000 PC-er og 350 servere.

– Dette er en av de største IT-avtalene Umoe IKTs bergenskontor har tegnet. Vi er 80 ansatte, i tillegg til cirka 40 ansatte hos søsterselskap Umoe Consulting. Denne avtalen vil bety mye for videre utvikling og vekst i regionen, sier Arild Pedersen, salgssjef Lisens i Umoe IKT.

OPPGRADERING: I løpet av neste år vil Bergen kommune starte arbeidet med overgangen til Windows 7 og Office 2010, og gjøre større oppgraderinger av gruppevare- og samhandlingsløsninger.

– Vårt nasjonale lisensteam er bygget opp rundt noen av bransjens mest erfarne personer, som gjør oss kvalifisert til å forvalte og gi råd innenfor store Microsoft lisensavtaler, sier Pedersen.

Direktør for konkurranse og utvikling i Bergen kommune, Lars Tveit, er tilfreds med løsningen.

– Rammeavtalen utgjør grunnlaget for utviklingen av morgendagens digitale arbeid for våre ansatte. Vi er godt fornøyd med innholdet i avtalen, sier Tveit.

Han forklarer at valget falt på Umoe IKT etter å ha blitt utlyst i hele EØS-området.

– Etter harde og gode forhandlinger med flere tilbydere, er vi svært tilfreds med at valget landet på Umoe.

KRITIKK: Teknologivalget ga seg selv. Alle de fem leverandørene som deltok i anbudskonkurransen tilbød Windows- og Microsoft-lisenser.

I et debattinnlegg på digi.no kritiserer Knut Yrvin, en av gründerne bak Skolelinux, Bergen kommune for å overse Internett-markedet for programvare. Tveit tar ikke til seg kritikken.

– Yrvin forstår ikke hvor kompleks infrastruktur det er i Bergen kommune. Kontorstøtteplattformen er på linje med de største konsernene i Norge. Det vil være meget krevende å tenke annerledes, og det vil koste mye mer penger, sier Tveit.

Han legger til at kommunen bruker fri programvare i en rekke ulike prosjekter.

– Det betyr ikke at vi skal gjøre det på alt. Vi velger det mest formålstjenlige hele tiden, noe jeg er overbevist om at vi har gjort nå også.