Sjefen fra helvete

Skyt budbringeren: Kommer du som sjef i motvind, er det bare en ting å gjøre: Avvis alle anklager og slå tilbake med samme mynt.

Skyt budbringeren: Kommer du som sjef i motvind, er det bare en ting å gjøre: Avvis alle anklager og slå tilbake med samme mynt. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Alle vet at «sjefen fra helvete» finnes, men nå har forskerne funnet ut hva som er de fire viktigste kjennetegnene for en slik leder.

DEL

En stor amerikansk undersøkelse avslører nemlig hva som virkelig ødelegger de ansattes arbeidsmoral.

Over en periode på 15 år har to amerikanske forskere forsøkt å finne ut hva som får bedriftrens medarbeidere til å trives – eller det stikk motsatte.

Forskerne bak undersøkelsen er professor Teresa Amabile ved Harvard Business School og Steven Kramer, som er psykolog.

Paret fikk 238 ansatte og ledere i forskellige virksomheter til at føre en elektronisk og fortrolig dagbok over sine daglige opplevelser.

Det har til sammen gitt dem forskningsmateriale som dekker ikke mindre enn 12.000 arbeidsdager.

Hovedkonklusjonen er at arbeidsglede i stor grad henger sammen med opplevelsen av å gjøre «et god stykke arbeid».

– Vi fant også ut at nøkkelfaktoren for å få en medarbeider til å mistrives på jobben ganske enkelt er å frata ham eller henne muligheten til å gjøre framskitt i meningsfullt arbeid, skrev forskerne i et innlegg på Washingtonpost.com etter å ha gjennomført undersøkelsen.

Her kommer de like godt med fire «gode» råd for hva en sjef skal gjøre hvis han virkelig vil ødelegge arbeidsgleden for de ansatte:

1. Drep stoltheten

Tillat aldri en ansatt å føle stolhet over å være ferdig med et større prosjekt.

Forskerne illustrerer sitt poeng ved å vise til en leder i en utviklingsavdeling som konstant flyttet de ansatte rundt i forskjellige prosjektgurpper.

I tillegg unnlot han å fortelle medarbeierne årsaken til alle omrokeringene.

2. Sett en stopper for resultater

Husk å sette en stopper for at prosjektene går framover.

En dårlig sjef bør gi de ansatte motstridende mål, forandre målene regelmessig og avvise alle ønsker fra medarbeidere som gjerne selv vil påvirke hvordan arbeidert skal utføres.

3. Vær kunnskapsløs

Sett din ære i å være dum og uengasjert.

En sjef som ikke har anelse om hva som egentlig foregår på arbeidsplassen, er en svært demotiverende for medarbeierne.

Forskerne viser her til et eksempel der en leder ga uttrykk for at alle problemer med arbeidsmoralen skyldtes «uheldige personlige trekk« hos medarbeiderne.

4. Skyt budbringeren

Kommer du som sjef i motvind, er det bare en ting å gjøre: Avvis alle anklager og slå tilbake med samme mynt.

Forskerduoen viser her til et annet eksempel fra undersøkelsen, der en toppleder ble konfrontert med en ansatt som spurte om bedriftens problemer med dårlig arbeidsmoral.

Sjef svarte de prompte: «Det er ingen moralproblemer i dette firmaet. Og er det noen som synes det, har vi en sto buss stående utenfor som kan kjøre dem dit hvor de har lyst til å arbeide.»

Forskerduoens råd skal selvfølgelig leses med et glimt i øyet, men undersøkelsen deres viser helt klart at alt ikke er så bra som det kunne vært på mange arbeidspalsser.

I en tredel av de 12.000 arbeidsdagene som ble undersøkt, ga de ansatte uttrykk for at de var utilfreds med arbeidet eller følte seg demotiverte.

Artikkeltags