– Vi vil etablere Domino's der folk handler og er i hverdagen

Slik ser et typisk Domino's-utsalg ut.

Slik ser et typisk Domino's-utsalg ut. Foto:

Internasjonal pizzakjede kommer til Bergen med fem til syv utsalgssteder.

DEL

BA i 5 uker for kun kr 5

– Vi etablerer oss med tre utsalgssteder i Oslo i år, og fire neste år. I løpet av 12-18 måneder fra nå kommer vi til Bergen, sier Michael Rask i Domino's til BA.

Domino's er en internasjonal pizzakjede, opprinnelig fra USA, med 11.000 utsalgssteder.

– Vi ønsker å gjøre oss kjent med det norske markedet og høste erfaringer fra Oslo før vi ekspanderer til Bergen og de andre store, norske byene, sier Rask.

VIL HA ÉN FRANCHISETAKER I BERGEN

I Bergen ser han for seg at pizzautsalgene skal drives av en franchisetaker.

– Jeg har erfaring med med å etablere retail i Norge, og vi vil se oss om etter gode lokale partnere, sier Rask, som var med å bygge opp kleskjeden Zizzi i Norge.

– Vi vil ha én franchisetaker som driver alle utsalgene i bergensområdet, sier Rask.

Han ønsker fem til syv utsalg fra Åsane til Os.

– Vi vil etablere Domino's der folk handler inn og er i hverdagen. Kjøpesentre kan være aktuelle. Generelt kan jeg si at synlige lokaler med lett adkomst vil være aktuelle. Vi må ha parkering til bilene våre, sier Rask.

PIZZA OG DAGLIGVARER

Han har gjort hjemmelekser før den norsk etableringen, og har blant annet merket seg at nordmenn i snitt handler dagligvarer 4,3 ganger i uken.

– Det plasserer nordmenn på Europa-toppen i handling. Vi kan godt tenke oss samarbeid med dagligvarebutikker om plassering, sier Rask.

Domino's konsept er take away og utkjøring.

– Kommer vi over et lokale som er 30 kvadratmeter for stort, så lager vi gjerne et område med noen bord, men vi skal ikke drive restauranter, sier Rask.

– Vi er ikke direkte konkurrenter til verken Peppes, TGI Friday eller Egon, sier Rask.

PEPPES: – VELKOMMEN TIL NORGE

– Vi ønsker Domino's velkommen til Norge. Det er bare bra at det kommer inn gode, seriøse, profesjonelle konkurrenter i markedet, sier administrerende direktør i Peppes pizza, Sverre Høven, til BA.

– Vi konkurrerer allerede med veldig mange andre pizzaleverendører. De står gjerne utenfor kjede, er lokale og av varierende kvalitet. En proff konkurrent vil være bra for hvordan folk tenker om pizza, tror Høven.

Peppes pizza har 100 restauranter i Norge.

– Vi skiller oss fra Domino's på flere områder. Vi er litt dyrere, blant annet fordi vi har en annen råvarepolitikk. Vi bruker reint kjøtt, for eksempel, og det koster litt ekstra. I tillegg til take away og utkjøring, driver vi restauranter, påpeker Høven.

Han benytter sjansen til å skryte av at Peppes går foran når det gjelder merking av produktene og nettopp har lansert en serie pizzaer med lavere kaloriinnhold enn de tradisjonelle Peppes-pizzaene.

– Vi har vært her i 44 år, og har tenkt å være her i 44 år til. Det er alltid plass til gode folk, men vårt mål er å være best, sier han.

DOLLY DIMPLES: VIL TIL FYLLINGSDALEN

Heller ikke i Dolly Dimples skjelver de i knærene av tanken på den internasjonale pizzagiganten som har varlset sin ankomst til Norge.

– Vi er vant til konkurranse fra dyktige konkurrenter. Domino's er en stor merkevare og de er dyktige, sier daglig leder i Dolly Dimples, Tore Garmo, til BA.

– Jeg synes det er positivt at Domino's vurderer det norske markedet som så interessant at de vil etablere seg her. Det må bety at de mener det er mer kake som skal deles, tror Garmo.

– Vi registrere at de kommer, og så bretter vi opp ermene og sørger for at vi er dyktige nok.

Dolly Dimples har hatt noen tunge år økonomisk, men Garmo opplyser at kjeden står sterkt i Stavanger og Bergen.

– Vi er faktisk på utkikk etter et par nye lokasjoner for take away og utkjøring. Vi er ikke tilstede i Fyllingsdalen, og der vil vil etablere oss. På Straume har vi en leiekontrakt som snart går ut, og vi trenger nytt lokale, sier han.

Han vil ikke gå med på at det norske pizzamarkedet er spesielt tøft.

– Men det er modent og etablert. Både vi, Peppes og Pizzabakeren kjenner dette markedet godt, sier Garmo, som også vil skryte litt:

– Nesten alle restaurantene våre i Bergen er nå pusset opp. Resten blir pusset opp til høsten, sier han.

ÅRSRESULTATER - PEPPES

* 2013: 24 535 000 kr

* 2012: 23 544 000 kr

* 2011: 20 039 000 kr

* 2010: 27 676 000 kr

* 2009: 4 902 000 kr

ÅRSRESULTATER - DOLLY

* 2013: - 3 091 000 kr

* 2012: - 6 939 000 kr

* 2011: - 21 602 000 kr

* 2010: - 5 508 000 kr

* 2009: - 3 398 000 kr

Artikkeltags