Terningkast 4: Eggums melankoli blomstrer i ny filmmusikal

 Sangene til Eggum og Sivertsen utgjør film-universet.

Sangene til Eggum og Sivertsen utgjør film-universet. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Denne musikalen får terningkast fire av BAs anmelder, men har ikke tekster som byr opp til dans.

DEL

«Ta meg med!» ble anmeldt i BA i forbindelse med visningen under Bergen Film Fest i februar, og i anmeldelsen het det blant annet:

Låtene til Jan Eggum og Halvdan Sivertsen er blitt til en florlett filmmusikal om kjærlighet, savn og ensomhet.

Det er vanskelig å feile når basisen er melodi- og tekstuniverset til Eggum og Sivertsen, som ofte skriver historier med brodd, underfundighet, livssmerte og en ikke liten dose humor.

Særlig NRK-profil Haddy N'jie vil overraske mange som bare kjenner henne fra de store anledningene på skjermen. Hun kler lerretet, på alle måter, og har en sangstemme som gir låtene en annerledes klangbunn.

Utfordringen er å få historien til å henge på greip når det ikke er dialog og ytre handling, men sanger som skal drive filmen fremover.

Filmens geografi og univers virker litt statisk og endimensjonalt. På film må man ofte løfte blikket litt. Det som fungerer i musikalformatet på en scene, gjør ikke nødvendigvis det på film. Dette er ikke tekster som byr opp til dans.

Jeg vil likevel tro at filmen henvender seg til dem som kjenner til, kanskje elsker, låtene til radarparet Eggum og Sivertsen. Det er vanskelig å se at de vil bli veldig skuffet.

Og i flere scener, som når Marion Ravn innser at «Tre er en for mye» eller Kjersti Elvik får en «Telefon» hun ikke vil ha, er dette filmatisk «to the point».

Låtene til Jan Eggum og Halvdan Sivertsen er blitt til en florlett filmmusikal om kjærlighet, savn og ensomhet.

Artikkeltags