Terningkast 4: Litt for eventyraktig kunstjakt

The Monuments Men har en rekke stjerner på rollelisten blant andre George Clooney, Matt Damon, Bill Murray og John Goodman, men filmen lever likevel ikke helt opp til forventningene.

The Monuments Men har en rekke stjerner på rollelisten blant andre George Clooney, Matt Damon, Bill Murray og John Goodman, men filmen lever likevel ikke helt opp til forventningene. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

«The Monuments Men» smører så tykt på at filmen føles som en skrøne.

DEL

Filmen er litt gammeldags i måten den spriter opp fakta på, og den blander krigshandlinger med humor på en måte som tydelig er inspirert av 1960- og 70-tallets krigsfilmer, den gang krigsfilm var synonymt med andre verdenskrig og taktfast marsjmusikk på lydsporet.

Man blir hensatt til en annen epoke, ja, men det gjelder sjangermessig vel så mye som rent historisk.

OPPSIKTSVEKKENDE HISTORIE

Egentlig er historien bak «The Monuments Men» oppsiktsvekkende nok til at den hadde stått seg godt også uten alle «glimt i øyet»-innslagene.

George Clooney skal ha ros for at han kaster lys over en historie som ellers ville ha holdt seg innenfor faghistorikernes domene, men det blir innimellom veldig Hollywoodsk.

Clooney selv, elegant som alltid, spiller Frank Stokes, kunsthistorikeren som i 1943 får ansvaret for å gjennomføre operasjonen med å redde Europas kunstskatter fra nazistenes plyndring. Nazistene har nemlig systematisk tømt Europas museer med tanke på en storsamling i det nye tusenårsriket. Det som blir igjen passer godt på de øverstkommanderendes landsteder.

STJERNER PÅ ROLLELISTEN

I virkeligheten var det en gruppe på flere hundre kuratorer og arkivarer som gjennom en årrekke drev arbeidet med å frembringe kunsten igjen.

I Clooneys versjon er det en gruppe på åtte menn som ankommer et fortsatt krigsherjet Europa i 1944.

I virkeligheten var de alle sammen ruvende skikkelser i amerikansk kulturhistorie, men det skulle man ikke tro her, siden de er mest opptatt av småvitsing, i alle fall er Bill Murray, Bob Balaban og John Goodman det.

FORVENTET MER TYNGDE

Noen av scenene er likevel morsomme. Ikke minst når Murray og Balaban kommer over Renoir og Manet på en avsides alpegård, og eks-offiseren som nå poserer som uskyldig bonde utmanøvreres på fornøyelig vis.

Som ren underholdning er det godt driv i filmen, men dette historiske utgangspunktet burde ha munnet ut i noe med litt mer tyngde.

Artikkeltags