I 2013 ble Wizard co. startet av Torstein Brændmo (24) fra Førde og Morten Ynnesdal (24) fra Bergen, samt Simen Kongsvik, Endre Erdal, Fredrik Espedal, Stian Karlsen og Håkon Haslum. Mens de to sistnevnte i dag heller arbeider med å drive skitrekk, satser de gjenværende stort.  – Det å gå i egenproduserte klær, er utrolig kult, men det er enda kulere å se folk på gaten som bruker det. Det er en spesiell følelse, sier Torstein.

I 2013 ble Wizard co. startet av Torstein Brændmo (24) fra Førde og Morten Ynnesdal (24) fra Bergen, samt Simen Kongsvik, Endre Erdal, Fredrik Espedal, Stian Karlsen og Håkon Haslum. Mens de to sistnevnte i dag heller arbeider med å drive skitrekk, satser de gjenværende stort. – Det å gå i egenproduserte klær, er utrolig kult, men det er enda kulere å se folk på gaten som bruker det. Det er en spesiell følelse, sier Torstein.

Kameratene satser på eget klesmerke

– Drømmen er å selge klesmerket Wizard co. inn til butikker, sier gründer Simen Kongsvik (24).
Publisert
DEL
– Drømmen er å selge klesmerket Wizard co. inn til butikker, sier gründer Simen Kongsvik (24).

Året er 2013. På Hallingdal folkehøgskole får de 19 år gamle guttene, Simen Kongsvik, Torstein Brændmo, Stian Karlsen og Håkon Haslum en idé om å starte eget klesmerke. Ideen realiseres.

– De første kundene våre ble de vi gikk på folkehøgskole med. Så i starten var det en slags skolegenser, mimrer Torstein.

Etter året på folkehøgskole, flyttet flesteparten til Bergen for å ta utdanning. Klesmerket forble en hobby ved siden av studier.

Nå i 2018, har de blitt fem år eldre og klokere. Ambisjonene har også vokst seg større.

– Vi jobber mot at Wizard skal være til salgs i butikker og på mer etablerte nettsider. Foreløpig er det kun til salgs på vår egen nettside, sier Torstein og forteller at de har mottatt forespørsler fra andre utselgere allerede.

– Grunnen til at ikke andre tilbydere selger merket vårt, er at det foreløpig ikke er lønnsomt nok for oss. De skal selvsagt ha en fortjeneste, og det har ikke vi anledning til nå, forklarer Simen og legger til at guttene investerer mye i eget selskap:

– Vi bruker mye tid på dette, men har ikke tatt ut noe utbytte. Alt går til å videreutvikle bedriften. Vi har nesten ikke gått inn med noe penger selv, så den er hovedsakelig finansiert ved salg.

– Det er gøy at det driver seg selv sakte, men sikkert oppover. Penger er ikke det viktigste for oss nå. Det er gleden av å skape som driver oss.

– Vi har hele pakken

Stian og Håkon driver nå et skitrekk, men Morten Ynnesdal, Endre Erdal og Fredrik Espedal har blitt med på laget. 

– Produktene produseres i Kina, før det oppbevares og sendes ut fra Førde og Bergen, forklarer Simen.

– Jeg satser på å bli den første som er fast ansatt i firmaet, tilføyer han og forteller at de andre i gjengen fordeler rollene seg imellom.

Ifølge Simen er det dog ikke noe hierarki i Wizard. Kompisene hjelper hverandre med det de kan.

– Vi samarbeider om produktutvikling og markedsføring. Det er viktig at alle er enige om slikt for at vi skal ivareta vår visjon, sier han og konstaterer:

– Rollefordelingen er løs, så selv om vi har utnevnte «roller», overlapper arbeidet mye. Vi har mange ulike egenskaper og ferdigheter, så man vet hvem man skal gå til dersom man trenger hjelp til noe.

Guttene har nå utdanninger som kommer Wizard.co til nytte.

– Vi valgte studier som er relevante i forhold til det å drive et klesmerke. For eksempel har både Simen og jeg bachelor i markedsføring, mens Morten har studert film- og produksjon, sier Torstein.

– Det er på tide at det kommer en reklamefilm fra oss, innskyter Morten.

Simen har ingen tvil, de har hele pakken for å lykkes.

– Er det noen som kan klare dette, så er det oss, sier han selvsikkert.

Saken fortsetter under bildet.

Madeleine Holme (23) er Wizard sitt kvinnelige alibi og har laget logoen og annen grafikk for klesmerket.

Madeleine Holme (23) er Wizard sitt kvinnelige alibi og har laget logoen og annen grafikk for klesmerket. Foto:

Magien i hverdagen

Ambisjonene til tross, hovedmålet og visjonen er fortsatt å ha det gøy.

– Med Wizard vil vi finne magien i hverdagen og unngå at ting bli kjedelig. Vi vil bevare den gode følelsen vi hadde da vi var små og kunne gå ut og leke til enhver tid, sier Simen.

Nettopp magi og spenning var det som inspirerte til navnet.

– Simen var fascinert av skikjøreren Andy Parry, som er kjent for å gjøre «wizard triks». Det er triks som ikke har noe navn, fordi de ikke er oppfunnet enda. Vi ville også skape noe nytt og spennende og valgte derfor først navnet Wizardwear, forteller Torstein før han lattermildt legger til:

– Men det å si Wizardwear ble litt av en «tongue twister», så vi endret navnet til bare Wizard, eller Wizard co.

– Har dere hatt kontakt med Andy Parry da?

– Nei, men ironisk nok kom han ut med eget merke med navnet Wizardz Wax, humrer Simen og spekulerer:

– Hvem vet, kanskje Andy Parry ble inspirert av oss?

Fornyer seg

– Hvor henter dere inspirasjon fra?

– Vi har ingen konkret inspirasjonskilde. Vi følger med på hva som foregår i motebransjen, og tar hensyn til tilbakemeldinger fra kunder, svarer Torstein.

Antall totale salg er guttene hemmelighetsfulle om. De har tro på at kolleksjonen de lanserte i går, fredag 17. august, vil falle i smak hos mange.

– Med den nå syvende kolleksjonen fornyer vi oss med å bli fargerike. Til nå har vi holdt oss til en «clean» og ensfarget stil. Produktene har vært hvit, svart, eller grå, forteller Torstein.

24-åringen mener de også i forhold til pris, har hatt omtanke for kundene.

– Med en priskategori på mellom 250 til 599 kroner på de ulike produktene, har vi alltid prøvd å være rimelige. Vi har tenkt på hva målgruppen vår har anledning til å betale, sier han.

– Hvem er så målgruppen deres?

– Personer fra 15 til 25 år, som hovedsakelig er interessert i kultur, klær og ekstremsport, mener Simen.

Saken fortsetter under bildet.

Fredag 17. august slapp guttene sin syvende kolleksjon. Her gjør Simen Kongsvik siste justering på Olav Seljeseth under fotoshoot.

Fredag 17. august slapp guttene sin syvende kolleksjon. Her gjør Simen Kongsvik siste justering på Olav Seljeseth under fotoshoot. Foto:

Fra skikjørere til rappere

– I starten laget vi klær forbeholdt ski- og snowboardkjørere, så klærne var ganske baggy. En av de første genserne vi produserte gikk ned til knærne, sier Torstein og forteller videre:

– For å fronte merket i miljøet fikk vi med oss utøvere som var veldig «up and coming». Mens flere enda er med i «Wizardfamilien», fikk andre mer lukrative sponsoravtaler.

En spennende overgang skjedde.

– Da vi flyttet til Bergen, tok bergenskulturen over. Vi gikk over til å produsere streetwear og ble attraktiv for flere. Da ble bergensrappere veldig interessert, forteller Morten som selv er fra byen mellom de syv fjell.

Artister flokker seg nå om Wizard.

– Martin Hazy fra Dårlig vane og Angelo Reira er noen av de vi samarbeider med nå, forteller Morten, før han smiler og konstaterer:

– Men vår nummer én fan er Kjartan Lauritzen.

Artisten, som har slagere som «Havanna» og «Fredag», forventes å følge kompisgjengen i Wizard.co i lang tid.

– På sin første konsert var Kjartan iført genser fra Wizard, og han spør ofte om når vi er klare med nye produkter. Han vil neppe skifte sponsor, sier Morten.

Artisten som har slagere som «Havanna» og «Fredag» er blant dem som fronter merket. Her iført fleecegenser fra Wizard co.

Artisten som har slagere som «Havanna» og «Fredag» er blant dem som fronter merket. Her iført fleecegenser fra Wizard co. Foto:

Fakta om Wizard.co

  • Hva? Klesmerke
  • Startet når? 2013 under navnet Wizardwear, men ble senere byttet til Wizard.co, også kjent som kun Wizard.
  • Av hvem? Opprinnelig stiftet av Simen Kongsvik, Torstein Brændmo, Stian Karlsen og Håkon Haslum. I 2018 består selskapet av Simen Kongsvik, Torstein Brændmo, Morten Ynnesdal, Endre Erdal og Fredrik Espedal. Madeleine Holme bistår med det grafiske.

Kilde: www.wizardco.no

Artikkeltags