Hva skjer inne på Kode?

27. oktober åpner utstillingen «Direction» på Kode 2. Torsdag kom Chiharu Siota til Bergen for å starte det                                   møysommelige arbeidet med garnnøstene som skal fylle nesten hele rommet. foto: Dag Fosse

27. oktober åpner utstillingen «Direction» på Kode 2. Torsdag kom Chiharu Siota til Bergen for å starte det møysommelige arbeidet med garnnøstene som skal fylle nesten hele rommet. foto: Dag Fosse

Av

Chiharu Shiotas siste og spektakulære verk tar form inne på Kode 2 om dagen.

DEL

Det er fredag morgen når BA entrer et av rommene inne på Kode 2. I gardintrapper, på gulv og i stillas jobber ti mennesker. De tvinner, knytter og drar rød fra taket, mot veggen, mot gulvet, de stifter sammen og forbereder utstillingen som ikke åpner før 27. oktober – «Chiharu Shiota – Direction».

Men trådverket tar tid å nøste opp. To uker tar det å ferdigstille det enorme verket. Selve planleggingsfasen tar et drøyt halvår.

Garn=Livet

Under en sort lue står Chiharu Shiota og drar i den røde tråden. Den Osaka-fødte installasjonskunstneren har bodd i Berlin siden midten av 90-tallet og hadde sine første soloutstillinger tilbake i 2002. Hun begynte som maler, men følte på et tidspunkt at hun ville arbeide bredere enn det maleriet tillatt. Løsningen ble garn. Mye garn.

Under Venezia-biennalen i 2015 representerte Shiota Japan og viste frem et verk man som ikke er så ulikt det som tar form på Kode om dagen. I Italia brukte hun også rødt garn og i det festet hun 50 000 nøkler og i bunn to båter.

– Garnet symboliserer noe av det samme som menneskelige relasjoner. Noen ganger er det sterke relasjoner, andre kuttes eller slites av, andre er krøllete og kompliserte å løse, forteller Shiota til BA innimellom arbeidet.

– Fortell litt om selve prosessen med å sette verket i stand.

– Det ser kanskje komplisert ut, men det er veldig enkelt. Nå er vi ti mennesker som jobber her og da går det unna. Det viktigste er å få det rette garnet. Jeg har tatt med garn fra en Berlin-basert produsent. Det skal være riktig tykkelse, blant annet.

I tillegg til båter har Shiota også brukt brev, stoler, kjoler og senger innimellom garnnøstene sine under de siste års utstillinger.

Reisen

Verket på Kode inkluderer, i tillegg til alt garnet, fire gamle trebåter, eller Oselver for å være korrekt.

– Båtene sier noe om hvor menneskene skal, det handler om å stake ut en retning, forteller hun.

Shiota kom til Bergen før helgen for å bistå med igangsettingen av arbeidet, men drar like over helgen. Hovedgrunnen er at hun er inne i sin mest hektiske periode som kunster.

– Plutselig sammenfalt tre forskjellige utstillinger. Men jeg har jo villet jobbe som kunstner siden jeg var 12 år, så det er dette jeg vil.

Frem til 19. november står nemlig utstillingen hennes «Lost Words» i Museum Nikolaikirche i Berlin. I tillegg bidrar hun også på gruppeutstillingen «The Raft-Art is (not) Lonely» i den belgiske byen Oostende.

Chiharu Shiota

Født i Osaka i 1972

Utdannet i Japan og Tyskland. I Tyskland studerte hun blant annet under Marina Abramovic og Rebecca Horn.

Artikkeltags