Kode inngår historisk samarbeid

Kode-direktør Karin Hindsbo og direktør ved Museumssenteret, Atle Ove Martinussen, starter sitt nye samarbeid med å jobbe med Kode 1 over nyttår. Innleide konservatorer skal bruke mellom tre til seks måneder på å få oversikt over interiøret og møblene i bygget.  foto: Ørjan Nilsson

Kode-direktør Karin Hindsbo og direktør ved Museumssenteret, Atle Ove Martinussen, starter sitt nye samarbeid med å jobbe med Kode 1 over nyttår. Innleide konservatorer skal bruke mellom tre til seks måneder på å få oversikt over interiøret og møblene i bygget. foto: Ørjan Nilsson

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Det kom reaksjoner da Kode sa opp tre konservatorer i vår. Nå har museet en ny løsning på plass.

DEL

– Kode har med dette har svekket sin egen posisjon som et seriøst kunstmuseum, sa Vigdis Vingelsgaard, styremedlem i Nordisk Konservatorforbund, til Aftenposten i mars. Uttalelsene kom etter at Kode nedbemannet sin konservatoravdeling på tre personer.

– Konservatorforbundet hadde ikke tilstrekkelig informasjon, så det var litt dumt at de ikke bare ringte meg før de kom med den kritikken. Det er viktig å formidle at det er to typer konservatorer ved Kode. Du har kunsthistorikere, også har du de som blant annet utbedrer gjenstander. Vi har fortsatt en maleri- og papirkonservator ansatt hos oss. Så vi har ikke mistet kompetansen, bare omstrukturert måten vi jobber på. I tillegg kan man ikke sammenligne vårt behov for konservering med det som er for eksempel hos Nasjonalmuseet eller Munch-museet. Vi har en samling på over 50 000 verk, som omfatter glass, sølv, maleri, papir, tekstil og musikkinstrumenter. Det gjør konserveringsbehovet i samlingen vår veldig krevende, sier Kode-direktør Karin Hindsbo.

Til Salhus

Allerede i vår var planlegging av et samarbeid med konserveringstjenestene ved Museumssenteret i Hordaland i Salhus og andre museer i Bergen på trappene. Nå er en treårig avtale underskrevet.

– Denne prosessen startet med konsolideringen i 2007. I det øyeblikket man slo alle museene sammen, ble samlingen vår veldig mye mer differensiert, vi kunne etter hvert ikke ivareta behovene vi hadde alene. Både før og etter at jeg startet her, har det blitt sett på flere løsninger, men konklusjonen er at det mest hensiktsmessige for både gjenstandene og for fagmiljøet i fylket er en avtale med Museumssenteret. Samtidig har det i flere år vært et ønske fra fylkeskommunen om å samle konserveringskompetanse i Salhus.

– Vi har jobbet lenge med å styrke konserveringstjenetesten i fylket. At Kode nå ha har inngått et samarbeid med Museumssenteret er akkurat det vi håpet på, sier fylkesdirektør for kultur og idrett, Per Morten Ekerhovd.

Tekstilkompetansen

Museumssenteret i Hordaland er en konsolidert kultur- og naturhistorisk museumsorganisasjon som består av flere museer i Bergen og Nordhordland. I tillegg til å drive med samlingsforvaltning sysler senteret med bevaring, forskning, undervisning og formidling. Den største kompetansen innenfor Kodes samling har senteret for øyeblikket på tekstil og møbler. I disse dager tilsettes en konservator med metall og sølv som spesialkompetanse.

– Et av våre atelierer regnes som et nasjonalt kompetansesenter innen tekstilkonservering, forteller direktør ved Museumssenteret, Atle Ove Martinussen. I Salhus har de blant annet også kompetanse på glass, og vasene som ble skadet i tyveriet i Kina-samlingen ble sendt dit.

– Vi har jo allerede hatt et samarbeid med Kode, men denne avtalen gir økt forutsigbarhet og vi kan utvide fagmiljøet. Det er en historisk avtale, fordi ingen andre museer har en lignende avtale om konserveringstjeneste, men vi håper andre museer følger etter. Samarbeidet er i tråd med den regionale kulturplanen for Hordaland, der det går frem at fellestjenestene ved konservering ved Museumssenteret skal satses på, legger Martinussen til.

Kode-avtalen vil i starten omfatte nesten ett årsverk hos Museumssenteret, men skal utvides med ytterligere avtaler om konservering av blant annet papir og maleri.

– Dere kuttet tre stillinger og har inngått dette samarbeidet med Salhus. Er det et besparende grep, Karin Hindsbo?

– Dette handler ikke om å spare, men om å imøtegå de samlede konserveringsbehovene våre, tidligere hadde vi for eksempel ikke kompetansen til å ivareta konserveringsarbeidet ved komponisthjemmene. Med denne avtalen får vi et helt annet overblikk over samlingen vår. Vi er også med på å styrke konserveringsmiljøet, ikke bare i Bergen, men i hele Hordaland.

Artikkeltags