– Vi gjør det vanskelig for oss selv

Peter Meanwell er kunstnerisk leder for Borealis. Tirsdag denne uken slapp han 2016-programmet.

Peter Meanwell er kunstnerisk leder for Borealis. Tirsdag denne uken slapp han 2016-programmet.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Om halvannen måned sprer kunstnerisk leder for Borealis, Peter Meanwell, programmet rundt i hele Bergen.

DEL

Onsdag hadde Borealis – festivalen for eksperimentell musikk -  programslipp for 2016-utgaven som starter 9. mars.

I løpet av de fem festivaldagene  står over 50 artister på plakaten. Blant dem er Maja S.K. Ratkje. Hun har vært en aktiv stemme i miljødebatten og artisten skal utforske hvordan den stigende vannstanden vil påvirke fremtidige generasjoner gjennom en lydinstallasjon på VilVite hvor hun også skal få hjelp av en skoleklasse .

– Jeg har gjort dette prosjektet i Operaen i Oslo tidligere. Det er, kort fortalt, en lydinstallasjon som jeg har laget på bestilling fra NyMusikk. De spurte om jeg kunne lage samtidsmusikk for barn, forteller hun til BA.

– Vi spiller grafene som viser det lokale vannstandsnivåer og i Bergen tror jeg det vil være en del store svingninger. Etter det setter jeg meg ned for å mikse dette, sier hun videre.

Tonen fra åpningen

I fjor fant åpningskonserten under Borealis sted i Sentralbadet der Alwynne Pritchard, den tidligere festivalsjefen for Borealis, hadde skrevet verket «Brådypt». Åpningskonserten, og ikke minst stedet den holdes på er helt sentralt for resten av festivalen, ifølge mannen som overtok etter Pritchard i 2014, Peter Meanwell.

– En åpningskonsert skal sette tonen for resten av festivalen. I år falt valget på Bergen Arkitekthøgskole.

Åpningskonserten 9. mars i år inneholder alt fra et spesialskrevet verk for siloen, laget av den Stockholmsbosatte australieren John Chantler til egen fanfare for bilfløyter.

Meanwell er en av to som jobber fulltid med Borealis, men fra juleferien er unnagjort og frem til festivalstart er de adskillig flere. Han forteller litt om hvordan årets program er satt sammen.

– Borealis er en liten festival, og en av forskjellene på oss og mange andre festivaler, er at vi ikke booker artister fordi de er på turné og tilfeldigvis skal svinge innom Bergen. Vi diskuterer og jobber mye for å få folk til å lage nye ting til festivalen. Veldig mye av det du ser på Borealis ser du ikke andre steder. Det gjør at det å sette sammen programmet er krevende.

I løpet av festivaldagene bretter Borealis seg over 12 forskjellige steder i Bergen, fra Cornerteateret til Bergen Kjøtt og Rom8 i Vaskerelven.

– Vi gjør det vanskelig for oss selv, men Borealis handler mye om å invitere folk inn et sted og la dem møte et uttrykk de kanskje ikke har hørt eller sett tidligere. Vi vil ha en stor innflytelse på byen de dagene vi har Borealis og da må vi spre oss og være der folk er.

Kommer fra Kairo

Programmet på torsdag 10. mars har et slør av Egypt brettet over seg når Borealis putter «Egyptian Females Experimental Music Session» på plakaten på Østre. Seks kvinnelige kunstnere fra Kairos stadig voksende eksperimentelle lydkunstscene kommer til Bergen som et ledd i et utvekslingsprogram hvor de også skal utveksle ideer med norske lydkunstnere. Kvelden rundes av med et DJ-sett som skal presentere egyptisk undergrunnsmusikk.

– Vi hadde lyst til å kaste et blikk på eksperimentelle den musikkscenen utenfor Nord-Europa, som vi ikke hører så mye om. Akkurat nå er det for eksempel mye som skjer i Midtøsten. Denne konserten vil være et interessant og nytt vindu inn til den musikken.

– Hvordan ser en vanlig dag ut for deg under festivalen for deg?

– Jeg forsøker å være på plass litt før alle konsertene starter, slik at jeg kan reise meg opp og fortelle litt om det som skal skje på scenen. Noen syns kanskje at nye kunstformer er litt skummelt og de skal gå inn i noe de ikke kjenner fra før. Og det er jo jeg som har satt sammen dette programmet, så de som ikke liker det de hører må gjerne komme bort til meg og si det. Slik bør det være.

Artikkeltags