Gå til sidens hovedinnhold

Koronagenerasjonen: Vurderer å vente med studier på grunn av viruset

Mathilde Schutz Pettersen (19) hadde planer om å begynne rett på studier etter videregående. Pandemien kan sette en stopper for det.

– For meg er det sosiale ekstremt viktig, sier 19-åringen.

Mathilde Schutz Pettersen er elev i tredje klasse ved Nordahl Grieg videregående skole.

Mathilde er ikke alene om å oppleve at pandemien kommer i veien for planer.

Som en del av BA-serien Koronagenerasjonen, følger BA en tredjeklasse ved Nordahl Grieg videregående skole i Bergen.

Innen 15. april må ungdommene bestemme seg for hva de skal gjøre etter videregående.

Jeg vurderer å ta et år på folkehøgskole. De er i liten grad påvirket av koronasituasjonen, undervisningen foregår som vanlig og elevene får være sosial med de andre på skolen. Det er viktig for meg. 

Fanny Nupen (18)

Jeg tenkte å begynne rett på studier. Men siden koronasituasjonen ennå ikke er over, vurderer jeg friår. Jeg vil helst begynne på studier når alt er normalt igjen.

Mathilde Schutz Pettersen (19)

Planen min har hele tiden vært å gå rett på høyre utdanning etter videregående. Det vil jeg fortsatt, men det var vanskelig å få inntrykk av studieretningene jeg er interessert i på den digitale studiemessen.

Emilie K. Litleré

Uansett hva som skjer blir det rett på studier. Jeg har tenkt å studere medisin eller sykepleie - det kommer an på karakterer og snitt. Jeg bestemte meg for det før pandemien begynte, men pandemien forsterket valget.

Erlend Sæle

Jeg hadde planlagt et år i førstegangstjeneste før studier. Har fått beskjed om at jeg skal på sesjon, men på grunn av korona er jeg ennå ikke kalt inn... Så nå er jeg ikke sikker på om det i det hele tatt går med tanke på studier og sånn.

Henrik Skuterud Mohn

Jeg har egentlig veldig lyst til å reise etter videregående. Det er veldig usikkert nå med tanke på korona. Dersom det ikke er mulig å reise, skal jeg nok bare jobbe. Jeg skal ha friår uansett, er så skolelei nå. Etter friåret så aner jeg virkelig ikke hva jeg skal, jeg skal nok begynne å studere, men vet ikke hva ennå.

Alexandra Tangerås (19)

Halvparten er bekymret for fremtiden

I april i fjor spurte forskerne bak studien Bergen i endring- Ung i koronatiden nesten 3000 ungdommer fra 13 til 18 år i Bergen og omegn om hvordan de hadde det syv-åtte uker etter nedstengingen.

Halvparten av ungdommene svarte at de er bekymret for at utbruddet skal føre til at de får en vanskeligere fremtid, forteller førsteamanuensis Stine Lehmann og professor Ragnhild Bjørknes ved det psykologiske fakultet ved Universitetet i Bergen.

– Ungdommene forteller om ulike bekymringer, fra dypt eksistensielle problemstillinger til tap av opplevelser, erfaringer og ungdomstid, sier Lehmann.


Flere av de eldste ungdommene er bekymret for tapte fremtidsmuligheter.

– De forteller om tap av utdanningsmuligheter og yrkesmuligheter, og tapt læring som får konsekvenser fremover. Avgangselever på videregående som hadde planer om å søke seg til universiteter i utlandet lurer på hva de skal gjøre nå, sier Bjørknes.

«Mistet» halve andreåret

15. april er det søknadsfrist for høyere utdanning, samtidig venter elevene ved Nordahl Grieg videregående skole spent på å få vite hvordan russetiden og høsten blir.

– Etter å ha mistet halve andreåret på videregående, og så å si hele sisteåret, vil jeg ikke risikere det på nytt. Derfor vurderer jeg et friår der jeg kan jobbe, forteller Mathilde Schutz Pettersen.

Hun er ikke alene om å tenke slik. Klassevenninnen Fanny Nupen (18) har søkt seg inn på teaterlinjen på Romerike Folkehøgskole.

– Jeg har vært veldig usikker på hva jeg vil til neste år, og spesielt med tanke på hvordan korona kommer til å påvirke neste år også. Det frister rett og slett ikke å begynne rett på studier, forteller hun.

– Jeg har hatt lite motivasjon på skolen det siste året på grunn av situasjonen, og har sett at min søster måtte studere hjemmefra siden august. Det vil jeg ikke ta sjansen på.

Les også

Byrådet klarte ikke å finne en annen løsning: Ber hockey og håndball om å vike

Les også

Skriftlig eksamen er avlyst. Det gir Sara (18) mer motivasjon på hjemmeskolen.

Tryggheten rokket ved

Også større spørsmål om pandemiens påvirkning på samfunnet, og dermed også deres egen fremtid, opptar mange ungdommer, forteller forskerne Lehmann og Bjørknes.

– Vi ser av svarene at den tryggheten det norske samfunn representerer for ungdom blir rokket ved nå, både på familienivå og samfunnsnivå.

– De har tanker som: Hva skjer om mamma og pappa dør? Hva skjer med økonomien? Med den politiske utviklingen? Alt dette rører ved den basale tryggheten som mennesker, og særlig ungdom, har behov for, sier Bjørknes.

– Holdes tilbake

Også mangelen på sosial kontakt med jevnaldrende og mer tid med familien er vanskelig for en del. Lehmann påpeker at ungdoms viktigste utviklingsoppgave er å søke gradvis nærere relasjoner med venner og kjærester.

– Det medfører at man stadig glir noe lengre vekk fra omsorgsbasen sin. Med forbud mot fester, treninger, hjemmeskole og hjemmestudier, får man et ganske dramatisk skifte som endrer betingelsene for den viktige utviklingsprosessen. Det blir sårbart når det er snudd, for det blir så avhengig av hvordan relasjonen med foreldrene er.

– Ungdommene blir holdt tilbake akkurat i det de er på vei i spranget ut i livet, legger Bjørknes til.

Les også

Da skolene stengte

Les også

Spiseforstyrrelsen ble det eneste 17-åringen følte hun hadde i livet da pandemien rammet

Les også

Erna om koronagenerasjonen: – Vet at de har ofret mye

Vil heller vente

Heller ikke Mathilde vil begynne på et nytt studie der hun ikke kjenner noen, og risikere å ikke bli kjent på grunn av fortsatt hjemmeskole.

– Jeg vil heller begynne å studere om et år når koronasituasjonen forhåpentligvis er bedre, sier Pettersen.

Hun ser imidlertid lyst på fremtiden med tanke på vaksinen.

– Jeg velger å være optimist og holde motet oppe, men jeg tror det kan ta litt tid før ting går tilbake som normalt.

Kommentarer til denne saken