I mai var Widerøe største flyselskap i Bergen basert på daglige avganger. En liten stund var de også størst i Europa, da flytrafikken lå korona-brakk.

Flytrafikken er i fritt fall som følge av koronakrisen. Flesland har passasjernedgang på 69 prosent, viser ferske tall fra Avinor.

Tirsdag smalt nyheten om at det ungarske lavprisselskapet Wizz Air inntar Norge.

Selskapet starter opp 5. november med fire daglige ruter Oslo-Bergen. Ifølge Nettavisen blir sjokkprisen 199 kroner.

Flesland er smidig

Da koronakrisen raste på sitt verste, forsvant ni av ti passasjerer fra Flesland.

Verst stilt er det med utenlandsrutene, men det påvirker Widerøe i liten grad.

– Widerøe har i europeisk sammenheng vært topp-5 i antall flybevegelser under covid-19 pandemien. I den sammenhengen har selskapet levert og styrket sin posisjon, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til BA.

Widerøe flyr direkte fra Bergen til Tromsø, Evenes, Bodø, Trondheim, Kristiansund, Molde, Ålesund, Haugesund, Stavanger, Kristiansand og Sandefjord på stamrutenettet, i tillegg til Ørsta/Volda, Sandane, Sogndal og Florø på kortbanenettet.

Eneste utenlandsrute per i dag er til og fra Aberdeen.

– Widerøe har styrket posisjonen i Bergen gjennom koronapandemien ved å opprettholde mye av trafikken, og styrket enkelte punkter. Vi ser at flere velger å reise via Bergen enn Oslo tidligere fordi flyplassen er smidig og effektiv, sier kommersiell direktør Christian Skaug.

– Vi forventer en ganske flat utvikling gjennom vinteren. Vi ser at det er kun nødvendige reiser som gjennomføres nå, og det vil det nok være gjennom vinteren også.

Norwegian og SAS planlegger 64 ukentlige avganger mellom Bergen og Oslo i vinter. Ellers er det uvanlig lite trafikk fra den kanten.

Wizz Air angriper Norge

Wizz Airs konsernsjef Jozsef Varadi varslet på en pressekonferanse tirsdag at han vil bryte opp duopolet til SAS og Norwegian.

Fra sin base på Gardermoen skal han ha to store Airbus-maskiner stasjonert. Disse skal også fly til Tromsø og Trondheim i tillegg til Bergen-Oslo.

Det overrasker ikke ekspertene.

– Wizz Air er europas tredje største lavprisselskap og opererer med store fly på opptil 230 seter. De kan bli en vesentlig aktør og presse Norwegian og SAS kraftig på pris, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

Fremdeles fraråder Utenriksdepartementet alle utenlandsreiser som ikke er strengt nødvendige. Dette gjør at innenlandsmarkedet blir ekstra viktig.

Pessimist

– Jeg ser ikke mye lys i tunnelen og er pessimist for siste kvartal i år og første kvartal 2021. Mye styres av reiseråd og smittevernregler fra myndighetene. Åpner man opp for kurs og konferansemarkedet vil dette dra opp trafikken, men næringslivet har lagt store begrensninger på sin reisevirksomhet. Dette vil vedvare, tror Elnæs.

Han tror flyselskapene kan ende opp med å kutte ytterligere i antall avganger fra Flesland dersom flykrisen ikke endrer seg.

Her er flyrutene fra Flesland

SAS, Norwegian og Widerøe har nå lansert sitt høst- og vinterprogram.

Her er SAS sine flyruter til og fra Bergen (rundturer man-fre i parentes):

  • Bergen – Oslo (9)
  • Bergen – Trondheim (5)
  • Bergen – Stavanger (6)
  • Bergen – Ålesund (2)
  • Bergen – København (2)

Her er Norwegians flyruter til og fra Bergen (antall ukentlige avganger):

  • Bergen – Oslo (55)
  • Bergen – Stavanger (10)

  • Bergen – Trondheim (9)

  • Bergen – Alicante (1)
  • Bergen – Chania (1)
  • Bergen – København – Chania (1)
  • Bergen – Harstad-Narvik (2)
  • Bergen – London Gatwick (2)
  • Bergen – Tromsø (2)

Widerøe varsler følgende ruter fra Bergen i høst/vinter:

  • Direktefly fra Tromsø, Evenes, Bodø, Trondheim, Kristiansund, Molde, Ålesund, Haugesund, Stavanger, Kristiansand og Sandefjord på stamrutenettet.
  • Ørsta/Volda, Sandane, Sogndal og Florø på kortbanenettet.
  • Eneste utenlandsrute per nå er til/fra Aberdeen.