Gå til sidens hovedinnhold

Krasjet med container da helikopteret skulle lande

Artikkelen er over 1 år gammel

Nå er Havarikommisjonen sin rapport etter hendelsen klar.

I februar i fjor skulle et helikopter fra Nord Helikopter fly opp landmålere til en ny kraftgate som ble bygget i Masfjorden. Det holdt på å gå skikkelig galt.

For da helikopteret var på vei til å lande, tok rotorbladene bort i en container på området. Alle tre rotorbladene på hovedrotoren fikk skader som følge av sammenstøtet.

Fartøysjefen fløy likevel helikopteret tilbake til landingsplassen han hadde startet fra, før helikopteret ble satt på bakken.

Nå har Statens havarikommisjon gransket saken.

De slår fast at helikopteret burde vært satt på bakken så fort som mulig etter sammenstøtet, da skader på hovedrotorbladet kan gi følgeskader, og i verste fall ende med at piloten mister kontroll på helikopteret.

Saken fortsetter under bildet.

Det er vist til flere ulykker hvor helikopter har styrtet som følge av skader på rotorbladene.

Landingsplassen var endret

Hendelsen karakterisert som en alvorlig luftfartshendelse.

Helikopteret ble brukt til å fly inn utstyr, og de hadde landet i området flere ganger, men piloten hadde påpekt at det skulle gjøres til en annen landingsplass lenger oppe i terrenget, på grunn av alt utstyret som var på plass der de tidligere hadde landet.

Dette ble ikke gjort, da entreprenøren mente at det kom til å bli brukt beltevogn i stedet for helikopter til transport videre.

Likevel ble det bedt om helikoptertransport allerede samme ettermiddag. Kunden fikk da beskjed om at dette ble siste tur til dette landingsstedet.

Men da helikopteret kom frem, ble det gjort store forandringer i terrenget. Det var gravd opp og blåst rent for jord ned til fjellet. I tillegg lå det utstyr til gravemaskin på bakken.

Saken fortsetter under bildet.

Helikopteret forsøkte å lande på samme sted som forrige gang, men fikk ikke landet flatt nok til å stanse maskinen, og piloten forsøkte å løfte opp igjen helikopteret og manøvrere det til siden.

– Burde ikke landet

Da skjedde sammenstøtet med containeren som sto i området. Etter å ha hørt en ulyd, steg helikopteret. Piloten merket vibrasjoner i fartøyet, og gikk etter en vurdering av terrenget tilbake stedet de tok av fra, skriver havarikommisjonen.

– Havarikommisjonen mener fartøysjefen i dette tilfellet ikke burde ha godtatt de reduserte sikkerhetsmarginene, og følgelig avslått fra å lande, konkluderes det med i rapporten, siden landingsplassen var betydelig endret.

Saken fortsetter under bildet.

Havarikommisjonen mener også at bransjestandarden bør være slik som Flysikkerhetsforum for innlandshelikopter har definert den: Landingsplasser på minst to ganger rotordiameteren. Etterlevelsen blir bedre om dette blir en del av selskapets prosedyrer, men kommisjonen fremmer ingen sikkerhetstilrådinger i saken.