Det sier innsatsleder i Bergen brannvesen, Jan Aase, til BA.

Han er i aksjon ved Bir sitt forbrenningsanlegg i Rådalen.

Brannen har oppstått i en gigantisk boss-sjakt som inneholder mellom 1500 og 2000 tonn boss. Den er 40 meter lang, ti meter bred og 20 meter dyp. Der rygger bossbiler inn for å tippe boss, og inne i bunkeren er det store kraner som brukes til å vende bosset før det flyttes over til forbrenningsovnen.

– Vanskelig å komme dypt nok

Brannvesenet rykket ut med mannskaper fra Hovedstasjonen og Fana stasjon like før klokken 0430.

– Vi har brukt mye vann og skum for å få blandet det inn med avfallet. Det er vanskelig å komme dypt nok ned i avfallet til at vi kommer til flammene for å slukke dem, sier Aase til BA.

Han tror brannen kan ha vart lenge før den ble oppdaget.

– Antakeligvis har dette pågått over tid før det kommer røyk og flammer til overflaten. I starten var det så mye røyk at vi ikke kunne bruke kraner for å flytte på bosset, forklarer Aase.

Da BA snakket med ham rundt klokken 0830, var Bir i full sving med vende på bosset, slik at brannvesenet kom til stadig større deler av avfallet i sjakten.

– Nå flytter vi bosset over i andre båser og fyller på med slukkemiddel, forklarer Aase.

Han sier brannen er krevende å slukke først og fremst fordi det er kaldt og tidkrevende for mannskapene.

– Den største utfordringen er utholdenheten. Det er begrenset hvor lenge man kan være i aksjon om gangen. For røykdykkerne er det snakk om 20-30 minutter før de må ha avløsning. Det blir som et maraton, sier Aase.

Han ser for seg at de blir værende på stedet og drive med etterslukking godt utover dagen.

– Ikke kast batteri i restavfallet

Eva Skjold, kommunikasjonssjef i Bir, forteller at det var deres ansatte som oppdaget brannen fra kontrollrommet på anlegget da de plutselig så flammer i bosset natt til torsdag.

– Vi har brannkanoner og sprinkleranlegg, men det var ikke nok til å slukke brannen. Men de ansatte reagerte raskt og fikk brannvesenet. Heldigvis var det ingen personskader, sier Skjold til BA.

Det er første gang det oppstår brann i denne bunkeren.

– Men vi har fokus på brann i våre risikovurderinger og beredskapsplaner, sier Skjold.

Så langt vet de ikke om det har kommet skader på anlegget, og dermed er det heller ikke klart hvor store konsekvenser brannen kommer til å få.

– De som skulle ha levert boss nå, har vi kontakt med og finner andre løsninger for. Når vi har fått slukket brannen, må vi sjekke anlegget, og vende alt bosset og blande det med nytt boss før alt går til forbrenning, forklarer Skjold.

Så langt er det ikke kjent hva som er brannårsaken, men brannvesenets innsatsleder Trond Totland, som jobbet på stedet i natt, sa tidligere i morges til NRK at han fryktet brannen har startet i litium-batterier.

– Det er utrolig viktig å ikke kaste slike batteri i restavfallet. De aktiveres under trykk, og da kan en brann oppstå, sier Skjold.

Det var mye røyk og flammer da brannen sto på som verst tidlig torsdag morgen.

– Da kunne vi ikke bruke kranene, men det kan vi nå. Og nå håper vi at vi kan få igjen drift så raskt som mulig, sier Skjold.

Under kontroll, men fortsatt røyk

Klokken 1030 melder 110-sentralen at brannen er under kontroll. Det er fortsatt litt røyk fra bosset.

Tre timer senere forteller fungerende vaktkommandør ved 110-sentralen, Glenn Hamre, at de nå har reist fra stedet, men at det fremdeles røyker fra sjakten med boss.

– Men nå har Bir overtatt, og så er vi raskt på pletten igjen dersom noe skulle skje, sier Hamre.

Eva Skjold sier til BA like før klokken 1400 at de nå har åpnet igjen for mottak av boss, og at anlegget ser ut til å fungere slik det skal.

Nå blandes nytt boss med det brannskadde bosset, og så starter de forsiktig opp igjen anlegget.