Samferdselspolitiker Marthe Hammer i SV mener det er på høy tid å fremskynde kollektivfelt, blant annet som følge av åpningen av nye E39 mellom Bjørnafjorden og Bergen.
SV-gruppelederen i fylkestinget har med interesse lest trafikkforskernes dom over milliardveien, som ble gjengitt i BA 6. november.
– Ønsker du mindre kø og nullvekst i biltrafikken, er det ikke lurt å bygge ny motorvei, fastslo forskningsleder Aud Tennøy ved Transportøkonomisk institutt (TØI).
– Buss koster halvparten
Hammer mener oppskriften for å unngå den varslede køkatastrofen, spesielt inn mot Bergen sentrum som følge av E39, er å bygge flere kollektivfelt.
– Vi ser allerede at bussene står i kø flere steder, noe sjåførene har meldt fra om. Derfor kan vi ikke vente. Vi har sett at sambruksfeltet mellom Krambua og rundkjøringen ved Christianborg har fungert overraskende bra, i forhold til hva Vegvesenet fryktet, poengterer hun.
Hammer ønsker seg bussfelt på disse stedene:
- Strekningen Fjøsanger-Hopskrysset.
- Nygårdstangen-krysset.
I en fersk rapport om kollektivprioriteringer på innfartsårene til Bergen støtter Miljøløftet forslagene ovenfor, i tillegg til tungbilfelt i Fjøsanger-Mindekrysset.
Miljøløftet ønsker kollektivfelt på følgende strekninger:
- Kanalvegen-Mindekrysset
- Fjøsangerkrysset-Kanalvegen.
- Foreningsgaten.
Superveien er åpnet. Nå kan du kjøre fra Os til Bergen på 23 minutter.
– Ta bussen!
Under åpningen av E39 Svegatjørn-Rådal gjorde fylkesordfører Jon Askeland et poeng av at motorveien ikke må bli et påskudd for å ta privatbil i stedet for kollektivtransport.
– Jeg sa humoristisk at folk ikke må bruke veien, men spare på den og ta bussen! Dette fordi veisystemet i Bergen ikke takler økt trafikk. I tillegg er det grisebillig å reise kollektivt: Kjøper du 180-dagers kort og er fast reisende, koster bussbilletten 12–15 kroner. Det er det halve av bompengene, selv om du kjører elbil, sier Askeland.
For å hindre køkaos, spesielt i bykjernen, mener han disse prosjektene blir viktige: Bybanen byggetrinn 5, Fløyfjellstunnelene, og takster som i sum fremmer kollektivtransport. Dessuten må det fjernes flere flaskehalser og lede gjennomgangstrafikken utenom Bergen sentrum (Ringveg øst).
– I byområdet ønsker vi folketallsøkning uten økning i privatbilismen, men i stedet en kraftig økning i kollektivtrafikken. Da må fylkeskommunen tilføres statlige midler, som gir rom for bedret kollektivtilbud. Dette fordi kollektivproduksjonen er en netto kostnad for fylket, sier Askeland til BA.
Ifølge trafikkanalytikerne vil man, ved å øke veikapasiteten i byområder, bygge seg et problem. Man legger opp til trafikkøkning på veien og i sentrum i mange år fremover.
MDG støtter bussfelt
Byrådet i Bergen har gjennom Miljøløftet vedtatt at biltrafikken skal reduseres med 30 prosent innen 2023. Slik har det ikke gått. Ifølge NRK var trafikknedgangen i 2018 og 2019 kun 3,1 prosent.
Skyss har tidligere advart mot at nye E39 kan bli en farlig konkurrent for busstilbudet.
Nestleder i bystyregruppen for Miljøpartiet De Grønne, Mona Høgli, har i en fersk kronikk BT-kronikk foreslått å sette farten ned til 80 km/t og gi ett felt til bussene.
Avtroppende byråd Thor Haakon Bakke (MDG) mener det blir viktig å satse på kollektivtransport fremover:
– Bystyret har over flere tiår vært opptatt av prioritering av kollektivreisende på veiene inn mot Bergen, blant annet med kollektivfelt. Det gjelder også Sotrasambandet. Det har vi jobbet for i denne perioden, og staten har nylig signalisert det samme, sier Bakke.

Nye E39: De fleste jubler, men disse to protesterer

En stor dag for veifarende mellom Bergen og Os
