Vest Tank: – Vi hadde tillatelse til å motta avfallet

Jostein Berland, tidligere daglig leder i vest Tank i Sløvåg, i retten (25.11.2009).

Jostein Berland, tidligere daglig leder i vest Tank i Sløvåg, i retten (25.11.2009). Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Avfallet som førte til en kjempeeksplosjon i tankanlegget i Sløvåg i Gulen i mai 2007.

DEL

Da han forklarte seg i Nordhordland tingrett onsdag viste daglig leder Jostein Berland i Vest Tank til at han hadde kontaktet både Statens forurensingstilsyn (SFT) og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) da det ble aktuelt å motta farlig avfall fra skipet Probo Emu og deretter sette i gang med rensing av sterkt svovelholdig bensin høsten 2006.

Berland var klar på at han hadde fått til svar fra DSB at han hadde de nødvendige tillatelser. Litt mer uklart var det med SFT:

– Når du snakker med DSB får du klare svar. SFT er mer uklare, sa Berland, som la fram en rekke e-poster som han mener beviser at SFT var orientert og ikke hadde noe å innvende mot at Vest Tank satte i gang med prosessene.

FARLIG LAST: Berland begynte å arbeide ved Vest Tank i 2004, og han fortalte at han var opptatt av å få opp lønnsomheten ved anlegget. Høsten 2006 fikk de henvendelse fra oljemeglerselskapet Trafigura om Vest Tank kunne ta imot problemavfall fra skipet Probo Emu.

Berland fortalte at han hadde betenkeligheter fordi det samtidig ble kjent at søsterskipet Probo Koala hadde levert avfall i Elfenbenskysten der tusenvis av mennesker var blitt syke, og folk hadde dødd. Etter et møte med Trafigura i London 3. - 4. oktober endret han syn:

Folkene han møtte hos Trafigura forklarte ham at det var konkurrenter som var ute etter dem, og at mange mennesker daglig dør av aids i Elfenbenskysten.

– Dessuten skulle vi jo ta avfallet inn på tanker, vi skulle ikke dumpe det, slik det var gjort i Elfenbenskysten, sa Berland som var mer enn beroliget.

Ville kjøpe

– Jeg var happy med Trafigura da jeg dro fra London. Her var selskapet vi hadde lett etter og som ville ha en strategisk allianse med oss. De var ikke bare ute etter samarbeid, men ville investere og kanskje kjøpe oss, forklarte Berland.

Utover høsten 2006 ble det etablert et meget godt tillitsforhold mellom Vest Tank og Trafigura. Foruten avfallet fra Probo Emu, mottok anlegget i Sløvåg vinteren 2007 seks skipslaster med svovelholdig bensin til rensing.

De seks skipslastene ble renset for svovel, men avfall fra denne prosessen ble liggende. Det var dette avfallet som eksploderte 24. mai 2007.

Berland innrømmet i retten onsdag at rensingen ikke hadde gått så raskt som planlagt. Avfallet fra Probo Emu lå fortsatt på en tank som ikke ble rammet av eksplosjonen.

Avviser skyld

Berland er tiltalt for å ha mottatt skipslastene med avfall uten å ha de nødvendige tillatelser og for at rensingen som foregikk i Sløvåg satte liv og helse i fare. Han avviser skyld på de alvorlige tiltalepunktene.

I retten onsdag fastholdt han at de nødvendige tillatelser forelå. Han mener eksplosjonen skyldes andre forhold enn dem Økokrim omtaler i siktelsen.

Han framholdt sterkt at han alltid har vært sterkt opptatt av sikkerhet, og at det ble foretatt grundige sikkerhetsanalyser av alt de gjorde. Han sa også at det var et meget godt miljø på bedriften Vest Tank og viste til at de ble kåret til en av vinnerbedriftene i Sogn og Fjordane i 2006 av Dagens Næringsliv. (©NTB)

Artikkeltags