For tre uker siden kom gladmeldingen vi alle har ventet på: «Norge åpner opp klokken 16, lørdag 25. september.»

Vi skålte, gråt av glede og klemte etter et halvannet år med pandemirestriksjoner. Mange av utelivsaktørene har holdt helt eller delvis stengt gjennom koronatiden, de ansatte har vært permittert, mange har sluttet, andre har flyttet eller byttet bransje.

Det har ført til en bemanningskrise i utelivsbransjen.

– Før ba jeg folk sende meg en mail hvis de ville jobbe hos oss, og vi kunne plukke ut de beste. Nå er det sånn at hvis noen tar kontakt, så ber jeg dem om mailadressen. For jeg har ikke råd til at de ikke kontakter meg, jeg må kontakte dem, sier Emil Engum, daglig leder for Heidi's Bier Bar.

  • Har du tips eller innspill til noe vi bør skrive om? Ta kontakt med oss på pulsen@ba.no!

De har holdt stengt store deler av pandemien, men i juli åpnet de opp igjen. Det var fullt kjør, og siden «freedom day», som de selv kaller det, har det vært svært travelt.

– Det har vært hælene i taket, ja, sier Engum.

– Det var virkelig alle mann til pumpene den lørdagen. Da mener vi også virkelig alle, sier Elias Haugen, daglig leder for BrukBar, som ligger vegg i vegg med Heidi's Bier Bar.

Utestedene drives av det samme selskapet, danske Rekom group.

Søker over 45 ansatte

Engum og Haugen forteller at de vanligvis har hatt stillingsutlysningene i barenes egne sosiale medier-kanaler.

– Vi har fått typ fem søknader hver eneste uke, og vi har hatt en stor bunke vi kan velge og vrake i. Nå er det helt annerledes og mye vanskeligere, sier Engum.

Nå har de en stillingsutlysning ute på Finn.no, for aller første gang. Der søker de etter over 45 ansatte til ulike stillinger, både hos Heidi's Bier Bar, BrukBar og Loulou.

– Under korona har vi hatt ti ansatte, nå er vi 30 ansatte. Men en vanlig fredag eller lørdag, trenger vi 18 stykker på jobb, så det sier sitt at vi trenger flere folk for å få et sunt arbeidsmiljø, sier Engum.

– Vi trenger å doble antall ansatte i hele selskapet for å få det tilbake på normalen, forklarer Haugen.

Litt over et døgn etter at de la ut jobbannonsen, hadde de fått 12 søknader. Så de har ikke mistet håpet.

– Vi tenker at det løser seg, men det vil ta tid, sier Engum.

En svipptur innom Finn.no og en tråling gjennom sosiale medier viser at flere søker folk til serveringsbransjen, både barer og restauranter.

Én av tre sliter

Rhiannon Hovden Edwards, leder i Virke kultur og opplevelser, forteller at hun kjenner godt til problematikken som nevnes.

På landsbasis har det fra januar til og med september i år blitt lyst ut hele 18.973 stillinger i serveringsbransjen. Dette er 24 prosent flere utlysninger enn det var i hele 2019.

– De som lever av å samle folk, er også de som sliter mest med å få tak i ansatte. At det nå er et bemanningsproblem, gjør at veien ut av krisen blir tyngre og lengre.

I en medlemsundersøkelse fra august kom det frem at én av tre bedrifter hadde store eller svært store problemer med å rekruttere.

– Det var en utfordring allerede da. Det som er spesielt synd med at det mangler folk, er at noen må holde stengt eller si nei til oppdrag fordi de ikke har nok ansatte, sier Edwards.

Må tenke nytt

Kristin Lauritsen er leder for avdelingen Hospitality i rekrutteringsbyrået Adecco Group Norway AS. Hun forteller at de har spesialisert seg på hotell-, restaurant- og catering-bransjen og Lauritsen har jobbet med dette i over 20 år. Aldri før har hun merket et så stort trøkk på antall bestillinger. Og aldri før har det vært så stor kandidatmangel til serveringsbransjen.

– Det gjør at vi er nødt til å tenke nytt og i nye baner. Kanskje må vi samarbeide mer med bransjen og ha tettere dialog, foreslår hun.

Da de kom fra sommerferie for noen måneder, trillet de første bestillingene inn, og da Norge åpnet dørene på vidt gap igjen i september, smalt det. Adecco fikk plutselig flere kunder som de aldri før hadde vært i kontakt med.

– Bransjen har mistet så mange folk. Vi må gjøre noe og vi må gjøre noe sammen. Kanskje må vi se på kravene vi stiller til kompetanse, og da tenker jeg på både erfaring og språk. Har man motiverte kandidater som ikke nødvendigvis har erfaringen man er ute etter, er det likevel viktig å gi dem en mulighet, mener Lauritsen.