Ane kommer med spøkelseshistorie for voksne

– Det som grep meg var lidenskapen og villskapen i det, sier Ane Dahl Torp om «Haugtussa». I kveld gjester hun Fana Kulturhus.

– Det som grep meg var lidenskapen og villskapen i det, sier Ane Dahl Torp om «Haugtussa». I kveld gjester hun Fana Kulturhus. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

– Da jeg leste «Haugtussa» første gang, ble jeg rett og slett mørkeredd, sier bergensaktuelle Ane Dahl Torp.

DEL

Lørdag kveld gjester Ane Dahl Torp og musikermannen Sjur Miljeteig et nesten utsolgt Fana Kulturhus med kritikerroste «Haugtussa».

Skuespilleren oppdaget Arne Garborgs «Haugtussa» ved en tilfeldighet, da hun ble spurt om å lese opp noe til Griegs musikk.

– For meg er det en spøkelseshistorie eller et eventyr for voksne. Haugtussa eller Veslemøy er synsk, og ser gjenferd og huldrer, hele underverdenen. Det er litt sånn «i «Åndenes makt»», sier hun med et smil.

– Villskap

– «Haugtussa» forbindes jo med nasjonalromantikk og naturlyrikk, og det er til stede i forestillingen. Men det var ikke det som grep meg, det var lidenskapen og villskapen i det, nesten som å rase rundt en svart natt i byen.

Anes mann, musikeren Sjur Miljeteig, har vært med på å skape denne versjonen av «Haugtussa».

– Det har vært veldig gøy å samarbeide med mannen min, han er på scenen hele tiden med husets tre bærbare Mac'er og trompeten. Det er litt fortelleteater møter rockekonsert, mener hun.

Veslemøy dras mellom denne verden og haugkallens verden, som er fri for smerte og lengsel.

– En kan lure på om haugkallen finnes, eller om det er en psykisk krise, sier Ane Dahl Torp.

Hun tror Garborgs barokke nynorsk forstås bedre på Vestlandet enn på Østlandet.

– Teksten er så musikalsk, nesten som en låt, synes hun.

– Det er litteratur i verdensklasse. Måten Veslemøy raser mot universet på er ekstremt usentimental og offensiv. Og Garborg får frem en følelse jeg tror mange kjenner igjen, av at alt er helt det samme, likevel er det forandret bare fra i går.

Til Nygårdsparken

Under Festspillene kommer Ane Dahl Torp tilbake til Bergen med både «Høysangen» og utendørsteater i Nygårdsparken, «Fri».

– Goksøyr og Martens har laget veldig fine, morsomme, varme og rørende forestillinger. Det er en kul duo å få jobbe med, sier Ane Dahl Torp.

Under forestillingen skal publikum sitte på en tribune i Nygårdsparken, høyt over skuespillerne. De får også øretelefoner der de kan høre hovedpersonens tanker.

– Jeg tror det blir som å være i en park på ordentlig, du får noen bruddstykker av spennende historier, og en gjennomgangshistorie. Jeg blir navet i forestillingen, forteller skuespilleren.

Hun spiller en kvinne som reflekterer rundt forholdet til moren, datteren, sin døde bror og konflikter i oppveksten.

– Noe av det jeg synes er mest spennende, er familiekonflikter. Det blir som et koldtbordteater, du kan få med deg mye hele tiden, mener Ane Dahl Torp.

Til høsten er det også premiere på den norske katastrofefilmen «Bølgen», der hun har en av hovedrollene til tross for sin vannskrekk.

– Hvorfor ville du gjennomføre det, selv om du måtte tilbringe mye tid i vann?

– Det er for dumt å ikke gjøre noe fordi det er ukomfortabelt, erklærer Ane Dahl Torp. Og lover at filmen blir spektakulær.

Artikkeltags