– Det har vært det mest dramatiske året i min tid

I fjor: Thomas Giertsen holdt en Masterclass under Nordiske Mediedager i Grieghallen i fjor. I årets program finner vi blant annet skaperne av NRK-suksessen «Skam». Tre av de involverte i det omfattende arbeidet med Panama Papers kommer også til Bergen i tillegg til at det, tradisjonen tro, avholdes et TV-toppmøte. arkivfoto: Magne Turøy

I fjor: Thomas Giertsen holdt en Masterclass under Nordiske Mediedager i Grieghallen i fjor. I årets program finner vi blant annet skaperne av NRK-suksessen «Skam». Tre av de involverte i det omfattende arbeidet med Panama Papers kommer også til Bergen i tillegg til at det, tradisjonen tro, avholdes et TV-toppmøte. arkivfoto: Magne Turøy

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Det blir stadig færre journalister i Norge. Det har så langt ikke rammet Nordiske Mediedager, som har hatt en kraftig vekst i antall deltakere de siste ti årene.

DEL

På onsdag, fra klokken 1800 vil Peer Gynt-salen i Grieghallen fylles opp av journalister, redaktører, medieforskere og andre mediefolk. Da er det offisiell åpning av Nordiske Mediedager (NMD).

Økningen

For selv om journaliststanden i Norge har krympet de siste årene som følge av nedskjæringer i en rekke mediehus speiler ikke Nordiske Mediedager utviklingen i bransjen. Allerede i 2010-rapporten fra Nordiske Mediedager kunne man lese at «Mediedagene har hatt over 1000 deltakere de siste fire år. Vi ser at dette er en utfordring for plasskapasiteten i Grieghallen. Det tar vi konsekvensene av, og i år tok vi derfor i bruk en ny og større sal, Dovregubben».

I tiårsperioden fra 2005 til 2015 opplevde konferansen en kraftig økning i antall påmeldte. I 2005 var det 768 deltakere som meldte seg på til konferansen. Ti år senere var hele 1860 på deltakerlisten, en økning på over 1000 deltakere. Parallelt har Norsk Journalistlags medlemsbase krympet. I år er det er 6650 fullt betalende medlemmer i NJ, en nedgang på hele 2850 medlemmer på kun fem år.

Man kan heller ikke se ringvirkningene av at flere journalister har mistet jobbene sine de siste årene er i antall medieoppslag Nordiske Mediedager har fått, i 2015 var det nemlig 215 oppslag i papir- og nettaviser i Norge, mot 168 året før.

Samme som i fjor

Så hva med årets konferanse?

– Med unntak av finanskrisen i 2009 har vi økt antall deltakere år for år, men vi forventer vel ikke noen økning i år, heller en liten tilbakegang, fordi det har vært et dramatisk år med masse oppsigelser. Det har vært det mest dramatiske året i min tid som festivalsjef, sier festivalsjef Guri Heftye og legger til:

– I år tilbyr vi 60 sesjoner og et nytt spor som går på annonseteknologi, nå som annonsekronene forsvinner mer og mer. I denne situasjonen speiler vi ikke bare det redaksjonelle, vi må være relevant for flere i bransjen.

Kobler på annonsene

Ad tech-delen av konferansen holdes på Scandic Ørnen fordi kapasiteten i Grieghallen allerede er sprengt.

– Vi tenker at ord som erfaringsdeling, faglig påfyll og bare det å møtes for å diskutere det bransjen står midt i er viktig. Mange kommer til Bergen fordi det er viktig å snakke sammen, forteller Heftye videre.

I en krisetid for mediebransjen peker leder for Norsk Journalistlag, Thomas Spence, på viktigheten av Nordiske Mediedager.

– NMD har vokst og utviklet seg til en spennende og stimulerende arena for bransjefolk. Her får deltakerne både faglig påfyll, inspirasjon fra kreative og suksessrike mediefolk, og i tillegg muligheter til å skaffe seg nyttige kontakter. I likhet med de andre journalistfaglige konferansene NJ arrangerer, bidrar NMD til å gjøre bransjen mer kompetent og de ansatte mer motivert for de å løse de krevende utfordringene alle står overfor, forteller han til BA.

Nordiske Mediedager

I 1988 ble konferansen Nordiske TV Dager arrangert for første gang.

I 1993 ble Stiftelsen Bergen Media By (BMB) etablert.

Fem år senere ble utdelingen «Gullruten» lagt til Bergen. «Gullruten» avsluttet Nordiske TV Dager.

I 1999 ble Media 2000 arrangert for første gang.

I 2000 samarbeidet Nordiske TV Dager og Media 2000 under fellesnavnet Den Norske Mediefestivalen.

I 2004 endret Den Norske Mediefestivalen navn til Nordiske Mediedager.

2006: Stiftelsen Nordiske Mediedager etableres. Guri Heftye ansettes som festivalsjef.

Artikkeltags