– De mest ekstreme tingene i «Dag» er de som er sanne

– Jeg synes serien rundes fint av, og får en ryddig avslutning, sier Atle Antonsen. Han har blitt glad i Dag.

– Jeg synes serien rundes fint av, og får en ryddig avslutning, sier Atle Antonsen. Han har blitt glad i Dag. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

– Virkeligheten topper jo alt, sier Atle Antonsen om TV-serien «Dag» før siste sesong.

DEL

Fredag ble traileren for fjerde og siste sesong med TV-serien «Dag» vist under Nordiske Mediedager i Bergen. Det blir nevekamp med pasienter, brå kollisjoner, trusler med strykejern, mer angst og sex. Og et stjernelag av skuespillere med blant andre Kristoffer Joner, Lena Kristin Ellingsen, Bjørn Sundquist og Anne Marit Jacobsen.

– Dag møter seg selv mer i døren enn han noensinne har gjort, lovet regissør og manusforfatter Øystein Karlsen.

– Jeg synes serien rundes fint av, og får en ryddig avslutning, sier skuespilleren bak Dag, Atle Antonsen.

Manusforfatterne innrømmet også at mye som skjer er basert på virkelige ting som har skjedd venner. Som Benedict som forlater samboeren mens hun føder, eller har sex til lyden av damens psykisk utviklingshemmede bror på trompet, mens det i virkeligheten var en tamburin. Noe er også innspill fra skuespillerne.

– Hvis vi kommer på ting vi har gjort som er dustete, drøyt eller en generaltabbe, er det gøy å få det med. Men vi har ikke klart å toppe det som er virkelig, og har skjedd folk manusforfatterne kjenner. De mest ekstreme tingene er de som er sanne. Virkeligheten topper jo alt, konstaterer Atle Antonsen.

Terapeut-fans

TV-serien om den dystre samlivsterapeuten har skapt TV-historie i Norge med sine 11 Gullruten-priser, og er solgt til flere land. Også samlivsterapeuter elsker den ærlige og angstridde terapeuten.

– De synes det er jævlig gøy at serien tar tak i yrkesgruppen og kødder med det. Dag gjør ofte det de har lyst til å gjøre, som å si «skill deg», for eksempel, forteller Antonsen.

At «Dag» med sin blanding av tragedie og komedie skulle bli en seersuksess har overrasket både skaperne og skuespillerne.

– Men det er kvalitet på manus, det er originalt, og det får til så store sprang. Publikum vil ofte ha forutsigbarhet, og det får de ikke her, understreker Atle Antonsen.

– Da jeg leste manus, kunne serien virke kald. Men den er gjort menneskelig og varm. Det er helt vesentlig for at vi tror på gestaltningen av det. Som Benedict, som driver med bare umoralske ting. Vi hadde en testgruppe som så første sesong, og der var det også damer over 60. De syntes bare synd på Benedict. Det serien gjør litt, er at den tar vare på utskuddene og viser at de også har kvaliteter, mener Antonsen.

– Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den.

Elsker Dag

Som komiker kunne Atle Antonsen til å begynne med ikke se seg selv som karakteren Dag. Men han ble overbevist av manus. Og nå elsker han skikkelsen.

– Det er en fyr med en hjertelig, myk og varm sjel bak skallet. En porøs guttebass som synes det er enklest å sitte alene i leiligheten sin i stedet for å konfrontere den vanskelige tilværelsen. Og så er han dønn ærlig i forhold til alle rundt seg, påpeker skuespilleren.

– Kjenner du deg igjen i noe av ham?

– Jeg har veldig vanskelig for å være uenig i noe av det Dag sier. Jeg er forbausende enig i mange av hans holdninger. Heldigvis er jeg en mer sosial type, sier Antonsen med et smil.

– Men jeg har ikke noe problem med å skjønne at han har lyst til å stikke seg vekk. Det er en grunn til at menn har begynt å ta lange, varme bad.

Under presentasjonen av fem år med Dag på Nordiske Mediedager, fleipet Kristopher Schau med at han skrev inn trekantsex i manus for å «være jævlig med Atle».

– Jeg skjønte det var skrevet på ren jævelskap, sier skuespilleren selv.

– Rent blyghetsmessig var det en litt vanskelig scene, men det var mer flaut og pinlig.

Artikkeltags