Gå til sidens hovedinnhold

Har solgt for over 600.000 kroner siden februar – bare i Bergen

Artikkelen er over 5 år gammel

Joy slår salgsrekorder og dekorerer alt fra private hjem til store bergenske institusjoner om dagen.

Du har kanskje sett de? BIRs nye nedkast for bossnettet. Den første delen av nettet ble innviet av byrådsleder Harald Schjelderup i oktober i år. Nå forteller gatekunstneren Joy, som har dekorert nedkastene, om jobben han har gjort.

– Utfordringen lå i tidspresset. Jeg hadde fire dager på å skisse og utarbeide disse tre første nedkastene. BIR ønsker en fresh profil, spenst og positive holdninger og satser på gatekunst.

En halv natt

Det var i et telt i Møllendalsveien at Joy gjorde sin del av jobben.

– Det ble noen hektiske døgn med å skaffe riktige farger, drive med skjæring og utprøving. Jeg brukte en halv natt på totalt ni lag stensiler i teltet for å bli ferdig i tide, og allerede tidlig neste dag var den første utplassert i nærheten av Klosteret, forteller han.

I tillegg til BIR-jobben har et hektisk 2015 innebåret flere store oppdrag for den Åsane-baserte gatekunstneren. Han var blant annet med å designe kulissene til TV 2-sendte «Gullfisken» på Chateau Neuf i Oslo i januar. Han har også gjort et større utsmykningsarbeid inne på Haukeland Universitetssykehus i tillegg til oppdrag i private boliger.

– Det høres kanskje rart ut, men høydepunktene er faktisk de korte adrenalinfylte øyeblikkene når du maler i gatene. Skranglingen fra sprayboksene, stresset med teipen som ikke vil henge eller fargen du ikke ser i halvmørket, fokuset på det du gjør og tilfredsheten når du forsvinner derfra med 150 i puls men føler deg fornøyd. Det er drivkraften min. Det siste året har jeg begynt å ha med kompiser ut og det gjør opplevelsen enda bedre, sier han og legger til:

– Dette siste året har også silketrykkingen blitt viktigere. Det tar tid å lære dette, men er verdt det når du ser at resultatet blir sånn du ville ha det.

Omvendt strategi

– Fortell litt om opphavet til Joy-navnet. Det var en kunstner som kalte seg N-Joy i Bergen for noen år siden. Spiller navnet på noe av det han gjorde?

– Nei, det har ingen kobling til han. Jeg ville egentlig bare ha et artistnavn med positive vibber og kjente ikke til N-Joy da. Personlig synes jeg deler av gatekunsten kan være litt «klaustrofobisk». Det er nok elendighet i verden til å gjøre oss kollektivt deprimerte fra før, og jeg ser det ikke som min oppgave å fyre opp under dette med tunge statements. Heller omvendt.

Etter at han begynte å gjøre seg bemerket høsten 2013 fikk Joy ganske raskt forespørsler via Facebook fra folk som ville kjøpe bilder og trykk. I tillegg fikk han henvendelser på om han kunne gjøre piecer på industribygg, privatboliger og til TV.

– Det var vrient å få dette til alene i forhold til identitet, kunstavgift og skatt. Det er naturlig innen gatekunsten å holde seg noenlunde anonym, siden det skjer at vi maler på steder folk ikke liker det.

Samarbeidet

I februar i år sendte Joy en e-post til Speil & Ramme i Øvregaten i håp om å få til et samarbeid. Forhandleren som blant annet har hatt et samarbeid med Dolk siden 2013.

– Det sa jeg heldigvis ja til, forteller Eirik Hole, eier og daglig leder.

– Vi har allerede passert et salg på 600.000 kroner siden vi begynte å samarbeide med ham. Det er aller første gang vi har introdusert en kunstner som har solgt så mye på så kort tid hos oss.

– Hvorfor tror du han har fått den responsen han har fått?

– Han treffer folk litt i magen, har en god strek og bruker humor. Samtidig formidler han noe som ikke bare er morsomheter, men treffer noe allmenngyldig. Jeg har møtt ham og lært ham å kjenne. Og det at han i tillegg er en veldig ok fyr gjør det lett å fronte Joy.

Kommentarer til denne saken