Ny medieutdanning i Media City Bergen

Helene Woll Andreassen (20), medievitenskapsstudent gleder seg til å fortsettes studiene sine i Media City Bergen. Da får hun også vist seg frem for den store mediebransjen.

Helene Woll Andreassen (20), medievitenskapsstudent gleder seg til å fortsettes studiene sine i Media City Bergen. Da får hun også vist seg frem for den store mediebransjen. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Universitetet ønsker å fornye medieutdanningen sin når de nå er en del av medieklyngen som skal inn i Media City Bergen. 



DEL

– Vi skal fokusere mer på det praktiske innen TV-produksjon, journalistikk, media og interaksjonsdesign og HCI utdanning. Vi ønsker et tverrfaglig samarbeid på tvers av studieretningene og bransjen, forteller Leif Ove Larsen, instituttleder for informasjons- og medievitenskap.

I trange medietider, mener han at samfunnet trenger kompetente journalister. Journalister med både bred og spisset forståelse og kompetanse.

– Journalister i dag må blant annet ha en allmenn forståelse, beherske video, redigering, publisering i ulike felt, kunne kildesøk, kildekritikk og organisering, sier Larsen.

Han legger til at IT-kompetanse vil være viktig innen ulike plattformer, og at de kommer til å fokusere mye på dette, og ulike digitale verktøy.

Må tenke nytt

– Det er viktig at de lærer seg relasjonen mellom mennesket og maskin. Det vil komme nye måter å publisere og formidle journalistikk på, så vi vil fokusere mer på design og digitale flater. Vi må regne med at vi får en økt bruk av frilansere, og flere blir kanskje nødt til å søke jobb utenfor mediebransjen i fremtiden, forteller Larsen.

Ifølge han må dermed nytenkning og endring i medieutdanning til, slik at journalistene kan få økt kompetansen og kunnskapen sin. Han sier at det alltid vil være behov for journalister uansett med tanke på alt som skjer i samfunnet.

– Hele Media City prosjektet var opprinnelig en idé fra TV2-miljøet, og i startfasen ble UiB spurt om å bli med i medieklyngen. I 2012 ble det offisielt at vi blir med, sier medieinstitutt leder, Larsen.

– Det gir en fremtidsrettet medieutdanning innenfor praktiske felt. Det vil skape god dynamikk mellom studentene og mediene, legger han til.

Vil vise seg frem

Helene Woll Andreassen (20) fra Asker går sitt andre semester i medievitenskap, og ser frem til å flytte inn i Media City Bergen (MCB).

– Nå får vi vist oss frem, og det er viktig å markere oss. Å komme inn i MCB, gir oss en inngang, og viktige kontakter, forteller Andreassen.

Hun tror at mediene vil påvirke universitetet, og hun tror på et større samarbeid på tvers av studieretning og bransjen.

– Jeg ønsker å jobbe med media, og jeg kommer til å stå på. Viser man engasjement og vilje, får man det til, sier Andreassen.

Hensyn til studentene

Medieutdanningen får disponert 2.000 kvadratmeter til sine studenter og forskere.

– At UiB skal få rom i MCB, har vært et av kriteriene, og gjennom hele arbeidsprosessen har vi tatt hensyn til studentene, sier Anders Solaas som er markedsdirektør for Entra, eier av MCB.

– Studentene skal få rom til å gjøre som de vil for å skape innovasjon, og de skal kunne stille ut produktene sine som de andre. Interiøret har også vært viktig i tillegg skal alle få være i fellesarealene, forteller Solaas.

Ifølge han er et av målene å samle alle i Atrium, hallen hvor de kan mingle og bli kjent på tvers av studieretninger og arbeidssted. Solaas sier at de jobber også med et restaurant konsept, hvor både studenter og ansatte kan spise og prate sammen.

Og ifølge NCE Media, Norwegian Centres for Expertise, har 2015 vært et godt år for medieklyngen.

Doblet medlemsmasse

NCE Media har ansvar for organiseringen av nærmere 80 teknologi, innovasjon og media bedrifter, og de holder til på Nøstet i Bergen.

Tidligere uttalte de seg til Medier24 at ti av medieklyngene alene har ansatt 70 medarbeidere i 2015. De meddeler også på sin hjemmeside, NCEmedia.no, at 2015 ble et suksessfult år for medieklyngen.

Ifølge NCE har medlemsmassen blitt fordoblet. Også flere nye produkter og innovasjon er blitt lansert og forbedret det siste året. Dermed får klyngen gjennom ulike prosjekter mer en 40 millioner kroner til innovasjon.

Styreleder i NCE Media, CTO Håvard Myklebust fra TV2, forteller til Medier24 at han er fornøyd med utviklingen. Han sier at et godt samarbeid mellom de ulike bransjene i klyngen og sterke klyngeorganisasjon og aktører, har skapt den kraftige veksten. Ifølge han bærer medieklyngens miljøer en høy innovasjonstakt.

Medieinstituttleder Larsen, tror mediemiljøet på vestlandet vil bli styrket på grunn av medieklyngen og Media City Bergen.

Mediemiljø utenfor Oslo

Larsen sier at dette blir en kunnskaps- og kompetanse klynge, hvor teknologi flytter sammen. Han tror at dette vil skape større likevekt i mediemiljøene i hele landet.

– Det er viktig for det norske demokratiet at Bergen får MCB. Da kan vi holde på TV2 og mediemiljøet i Bergen. Det styrker vestlandet når nasjonale medier stadig blir tyngre i Oslo, sier Larsen.

Media City Bergen

– På høstsemesteret, 2017 vil MCB, et av byens største næringsbygg stå ferdig i Lars Hillesgate 30. Medieindustrien vil samles på et 45000 kvadratmeter stort område, og Entra, et av Norges ledende eiendomsselskaper er i full gang med byggingen. Medieklyngen består nå av Tv2, Nrk, Bergens tidende, Bergens avisen, grafikk-selskapet, Vizrt og UiB.

– I følge Anders Solaas, Markedsdirektør for Entra, skal det være plass til bortimot 2000 journalister, mediefolk, gründere, ideskapere, studenter og forskere i samme bygg.

– Universitetet får disponert 2000 kvadratmeter til sine studenter og forskere.

Artikkeltags