Må være på gaten for å komme i galleriet

– Når gatekunsten er blitt et sånt varemerke for Bergen, er det på høy tid det kommer et galleri som dedikerer seg til den kulturen, mener BART-manager Petter Nord. AFKs gatekunstverk «Stolen Child» har gått fra ulovlig til lovlig (t.h.), mens La Staas Hasselhoff lurer i bakgrunnen i Galleriet BART.

– Når gatekunsten er blitt et sånt varemerke for Bergen, er det på høy tid det kommer et galleri som dedikerer seg til den kulturen, mener BART-manager Petter Nord. AFKs gatekunstverk «Stolen Child» har gått fra ulovlig til lovlig (t.h.), mens La Staas Hasselhoff lurer i bakgrunnen i Galleriet BART. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Gatekunsten som har vakt interesse i Paris og New York, har fått galleri i Bergen. Kunstneren AFKs veggverk «Stolen Child» har blitt lovlig kunst.

DEL

– Hele poenget er at det skal bli noe mer enn et galleri, det blir workshop og eventer, sier manager Petter Nord om Galleriet BART ved Mohn Kunsthandel.

Her henger flere AFK-verker, som «Stolen Child» og trykket av muslimen og jøden som humrer over Charlie Hebdo.

Signaturer som Skurk, Newton og Nimi er representert med motiver som Ingrid Espelid Hovig med anarkistkokebok, «Milkshake»-kvinnen som drikker melk med sugerør av eget bryst, og byoriginalen Otto.

– Alt vi har på lerret skal ha vært på gaten først, i et halvt år. Gatekunst er for alle. Du skal bli vant til det før du kan ta det med hjem, mener Nord.

Paris og New York

Interessen er bare økende for gatekunst fra Bergen. Nylig var BART i Paris og satte sitt preg på franske vegger. AFK overrakte også sitt Charlie Hebdo-verk til en rørt Zineb El Rhazoui fra det terrorrammede magasinet.

– Da vi var i Paris, møtte vi kanskje den beste gatekunstneren nå, C215.

Han kommer til Bergen. Fotografen til Andy Warhol, Karen Bystedt, har lyst til å få oss over til New York for å lage noe.

Når Paris og New York har fått øynene opp for hva som skjer i Bergen, burde kanskje bergenserne åpne øynene også, sier Nord smilende. De får telefoner fra hele landet.

AFK

Gatekunstnerne AFK og Skurk ser ikke noe problem i å kombinere gatekunst og kunst.

– Jeg drev med veggkunst tidlig i min kunstkarriere. Etter det hadde jeg en lang periode med fokus på kunst rettet mot gallerier. En kombinasjon av lysten til å nå ut til et annet type publikum, sammen med litt tilfeldigheter gjorde at jeg fikk lyst til å ta kunsten ut på gaten igjen. At jeg nå lager kunst både ute i og gallerier er bare naturlig for meg, skriver AFK i en e-post.

Han står bak både «Jerna» ved kinoen under Humorfest, «Stolen Child» på DPS Bergen Helse, Charlie Hebdo-verket og veggen med bestillingsverket «The Lost Generation» i Lars Hilles gate.

Skurk

– Jeg lager ting for folk i Bergen. Hvis ingen ser det, er det ikke noe vits i å skape noe, mener Skurk, som også svarer via e-post.

– BART-teamet er en kul gjeng, så jeg føler ikke at jeg mister noe kredibilitet. Så lenge du ikke bare casher inn på slurvete sjablonger er du en av dem. Det er en fin balanse, men så lenge jeg er tro mot det jeg står for bryr jeg meg ikke om de uskrevne kredreglene, skriver Skurk.

Han lar seg særlig inspirere av morsomme katter og alligatorer. Og har plassert en anarkist-kokebok i Ingrid Espelid Hovigs hender.

– Det er bare en morsom lek med ord. Jeg gjør ikke narr av Ingrid, hun er kul. Og hun fortjener å være til stede i den kulinariske hovedstaden, så jeg sprayet sjablongen i Paris også, forteller gatekunstneren.

Ulovlig ble lovlig

AFKs «Stolen Child» på lerret var opprinnelig ulovlig gatekunst.

– Det er ikke tilfeldig at dette henger på Bergen Helse på Danmarksplass. Det ble gjort ulovlig, og BART ble tatt. Dagen etterpå ringte vi Helse Bergen, og de sa «vær så snill, kom tilbake og fullfør, det er nydelig», forteller Petter Nord.

– Det er inspirert av W.B. Yeats-diktet med samme navn, forklarer AFK om motivet av feen på hodeskallen, et symbol på flukt fra menneskehetens lidelser og tårer.

Bare på en gallerivegg kan Petter Nord peke på utviklingen gatekunsten har gått gjennom siden Banksy inspirerte Dolk med flere i Bergen.

– Grunnen til at AFK slår gjennom, er utviklingen fra svart-hvit sjablong til fire lags sjablongkunst nå. Gatekunstnerne går gjerne over på akrylmaling. Folk begynner å beherske flere teknikker. Det er blitt en kunst med mye mer mangfold. Jeg vil si Bergen er i en særstilling, mener han.

– Det er ingen tvil om at et par av disse kommer til å breake. AFK selger godt, Skurk, Newton og Nimi er alle på vei, tror Nord.

Mohn Kunsthandel er glad for nyetableringen vegg i vegg.

– Det er helt fantastisk å ha BARTs galleri her, det skaper veldig positiv energi og mye liv, sier Inger Elisabeth Mohn.

– Gradvis tror jeg vi vil dra veksler på hverandre. Det er kjempespennende.

Artikkeltags