Bergen Filharmoniske Orkester markerer sin 250 årsdag 8. oktober, ble stiftet 8. oktober 1765, begge dager på en torsdag.

Bergen Filharmoniske Orkester markerer sin 250 årsdag 8. oktober, ble stiftet 8. oktober 1765, begge dager på en torsdag. Foto:

Harmonien inviterer til fest

Det begynte i 1765 med en håndfull musikere. I år teller Bergen Filharmoniske Orkester 101 medlemmer og kan feire sin 250 årsdag 8. oktober 2015.
Privat
Av
Publisert
DEL
Det begynte i 1765 med en håndfull musikere. I år teller Bergen Filharmoniske Orkester 101 medlemmer og kan feire sin 250 årsdag 8. oktober 2015.

Informasjonssjef Henning Målsnes forteller at orkesteret gleder seg veldig til jubileumskonserten som går av stabelen 8. oktober.

– Vi har faktisk datoen orkesteret ble etablert, 8. oktober 1765, sier Målsnes, som synes det er svært artig å kunne invitere til jubileumsgalla på dagen 250 år senere.

– Dagen faller til og med på en torsdag, akkurat som den gjorde i 1765 og vi er jo kjent for våre torsdagskonserter. 

Spilte for en engere krets

For 250 år siden var Harmonien kun et lite orkester.

Det var en «ti-femten» musikere som kom sammen for å spille for en engere krets, og var ikke et symfoniorkester slik vi kjenner det i dag.

– Det var i utgangspunktet et elitistisk foretak, men likevel: Et orkester, sier han om begynnelsen, som var en del av opplysningstidens Bergen.

– Dette var også en utvikling som skjedde i en del andre europeiske land, det viser at Bergen hadde et internasjonalt perspektiv.

Bergen Filharmoniske Orkester i 1919. Dette var året orkesteret for alvor ble profesjonalisert og mottok pengestøtte fra Bergen kommune.

Bergen Filharmoniske Orkester i 1919. Dette var året orkesteret for alvor ble profesjonalisert og mottok pengestøtte fra Bergen kommune. Foto:

Bergen var den største byen i Skandinavia på denne tiden, til tross for at det ikke bodde mer enn under 20 000 mennesker her.

– Vi vet ikke så mye om den første konserten, men vi vet hvor den ble holdt, sier han og peker på et bilde av et hus som tidligere lå på hjørnet med det Gamle Rådhuset og der som Nordea i dag ligger.

– Det sto en notis i den daværende avisen Adresse-Contoiret Efteretninger at et musikalsk selskap var etablert. Derfor vet vi at det ble etablert akkurat der 8. oktober 1765, med 100 prosent sikkerhet.

Bergen filharmoniske orkester var også innom Altonagården helt i begynnelsen. Senere spilte de blant annet i Eldoradogården og Konsertpaleet, før de kom inn i Grieghallen i 1978.

Etter omfattende rehabilitering står nå Grieghallen klar før jubileumskonserten.

– Vi er veldig glade for at Grieghallen er rehabilitert og modernisert til vårt jubileum.

Spilte sam
Bergen Filharmoniske Orkester markerer sin 250 årsdag 8. oktober, orkesteret ble stiftet 8. oktober 1765, begge dager på en torsdag.

Bergen Filharmoniske Orkester markerer sin 250 årsdag 8. oktober, orkesteret ble stiftet 8. oktober 1765, begge dager på en torsdag. Foto:

tidens musikk

Årene gikk og orkesteret utviklet seg stadig videre. De spilte blant annet Beethoven, faktisk mens komponisten levde.

– De spilte samtidens musikk.

Ole Bull begynte i orkesteret som åtteåring og var et fantastisk talent, som snart fikk solistroller.

– Orkesteret hadde nok en stor betydning for Ole Bulls utvikling  som solist og komponist.

En annen kjent komponist var også dirigent for orkesteret: Edvard Grieg dirigerte orkesteret i to år, fra 1880–1882.

– Antagelig synes han ikke det var en veldig spennende jobb, han likte nok ikke så godt å være dirigent, sier Målsnes som tror Grieg ikke syntes han hadde ressurser nok til oppgaven.

– Han synes nok heller ikke at orkesteret hadde den kvaliteten som han gjerne skulle sett at de hadde. Derfor ble det bare med de to årene.

Mange andre har også satt sitt preg på Harmoniens historie.

Komponist Johan Halvorsen (1864–1935) var dirigent for orkesteret, samtidig som han også var kapellmester for Den Nationale Scene.

– Det var tett samarbeid mellom orkesteret og teateret. Flere av musikerne hadde fast spilletjeneste ved teateret, som en del av jobben.

Målsnes forteller at samarbeidet med DNS skal feires med en egen soiree i teateret 9. november.

En annen som også har satt et sterkt preg på orkesteret i nyere tid er Harald Heide som var dirigent fra 1908-1948. 

Bergen Filharmoniske Orkester hadde sommerkonsert på Torgalmenningen i august. Mange tusen mennesker var møtt frem. Dette var en av de siste konsertene med sjefsdirigent Andrew Litton, som har ledet orkesteret siden 2003.

Bergen Filharmoniske Orkester hadde sommerkonsert på Torgalmenningen i august. Mange tusen mennesker var møtt frem. Dette var en av de siste konsertene med sjefsdirigent Andrew Litton, som har ledet orkesteret siden 2003. Foto:

Ble profesjonalisert

Målsnes forteller at 1919 var et viktig årstall, for da ble orkesteret profesjonalisert.

– Da kom det mer penger, kommunen gikk inn. Da kan du mer snakke om et profesjonelt symfoniorkester, sier han og forteller at siden det har profesjonaliseringen bare fortsatt, med flere musikere og orkesterets konserter ble sendt på radio.

Orkesteret har alltid vært viktig en bidragsyter for Festspillene og i 1953 ble dette brukt som brekkstang for å utvide orkesteret med flere musikere.

«Mini FN»

Ifra 1765 da de var en «10-15» musikere er de i dag 101 fast ansatte.

De er omtrent 50/50 norske og utenlandske musikere.

– Det er over 20 nasjonaliteter fra fire kontinenter, Europa, Asia, Amerika og Australia/Osceania. Så det er et veldig internasjonalt orkester og noen kaller det et «mini FN», sier Målsnes.

– Det er jo fantastisk at vi har et av verdens eldste orkester her i Bergen, påpeker Målsnes og forteller at det er noen orkester i Tyskland og på kontinentet som er eldre.

– Men ellers er Harmonien ett av de eldste orkestrene vi har.

Særlig de siste 20 årene har orkesteret vært veldig ivrig på turnéfronten, men allerede i 1966 var de på en stor USA-turne, med 31 konserter, med pianisten Robert Riefling som solist på alle konsertene.

Turneene var en del av orkesterets 200-års jubileum.

– De spilte Griegs a-mollkonsert over 30 ganger, kommenterer han med et smil.

Orkesteret har stor internasjonal aktivitet og turnerer mye. I august spilte de på Proms i Royal Albert Hall i London.

Denne uken kom det ut en ny bok om Bergen Filhamoniske Orkester. Boken er finanisert av Harmoniens venner, som gir orkesteret boken i gave i anledning Bergen Filharmoniske Orkesters 250 års jubileum.
Tre av forfatterne: Reidar Storaas, Lorentz Reitan og Randi Margrete Selvik. Arvid O. Vollsnes var ikke tilstede på lanseringen

Denne uken kom det ut en ny bok om Bergen Filhamoniske Orkester. Boken er finanisert av Harmoniens venner, som gir orkesteret boken i gave i anledning Bergen Filharmoniske Orkesters 250 års jubileum. Tre av forfatterne: Reidar Storaas, Lorentz Reitan og Randi Margrete Selvik. Arvid O. Vollsnes var ikke tilstede på lanseringen Foto:

– Med stor suksess og stappfullt hus. Hele Royal Albert Hall var utsolgt, mer enn 6000 i salen. Tre ekstranumre og vill jubel. Det var virkelig moro, midt i jubileumsåret.         

I løpet av jubileumsåret 2015 har det vært stor aktivitet for Bergen Filharmoniske Orkester.

– Vi er det første orkesteret i Norge vårt digitale konserthus der vi strømmer flere av konsertene våre direkte, eller i opptak, sier Målsnes og avslører at dette er noe de satser på å bygge videre på også i fremtiden. Tjenesten er også gratis.

Bestillingsverk

– Vi vil gjerne bruke jubileet til å se videre fremover, ikke bare tenke på hva som skjedde tidligere, sier informasjonssjefen.

Derfor har Bergen Filharmoniske Orkester bestilt over 20 nye verk av norske og utenlandske komponister i et bestillingsprogram de har kalt Opus 250.

– Det er nok det største bestillingsprogrammet for ny norsk musikk som noe norsk orkester noen gang har gjort, sier Målsnes og legger til at flere av verkene er fremført allerede, og i mange av dem er det orkesterets egne musikere som er solister. Flere av disse verkene utgis på CD i løpet av høsten.

Harmonien samarbeider også med firmaet MUSIT, drevet av Gisle Johnsen.

– MUSIT driver med mye digital nyutvikling og vi er med på en ny app som heter OIID.

På appen spiller orkesteret for eksempel Dovregubbens hall. Da kan du både se og høre orkesteret spille. Og hvis du for eksempel bare vil høre paukene, eller fiolinene, kan du dempe de andre instrumentene.

– Du kan selv mikse hvordan lydbildet skal være og du kan også vektlegge musikken ulikt på høyttalerne på stereoanlegget.

Det er også mulig å hente opp partituret, slik at du kan følge musikken der.

Bergen Filharmoniske Orkester er det eneste symfoniorkesteret som har gjort dette, men det finnes mange andre OIIDer, innenfor pop og rock.

Dirigentskifte

Høsten 2015 er det også tid for dirigentskifte i det tradisjonsrike orkesteret.

– Andrew Litton har vært sjefdirigent siden 2003 og har gjort en fantastisk jobb og løftet orkesteret internasjonalt.

Littons avskjedskonsert var 1. oktober, men også ha deltar også på den store stiftelsesgallaen på torsdag 8. oktober og på ny konsert 9. oktober.

– Da kommer altså Litton og den nye og påtroppende dirigenten Ed Gardner og da overtar sistnevnte formelt «roret».

22. oktober er første kvelden Ed Gardner svinger sin taktstokk foran orkesteret som, og denne kvelden er det Mahler som står på programmet.

Men først er det torsdagens konsert og jubileumsgallaen det fokuseres på.

I tillegg til Andrew Litton og Ed Gardner kommer Leif Ove Andsnes og Truls Mørk, og sopran Lise Davidsen.

Konserten blir sendt både på NRK radio og filmet for NRK TV, i tillegg blir den streamet direkte i det digitale konserthus. Målsnes avslører også at både kulturministeren og statsministeren kommer.

– Kongen kommer også, og det er vi veldig takknemlige for, for han er jo vår høye beskytter.

– Det blir en festkveld, lover Henning Målsnes.

Over hundre plater

Bergen Filharmoniske Orkester har gitt ut over 100 plater de siste 20 årene.

– Både turnévirksomheten og utgivelsen av plater har løftet orkesterets omdømme internasjonalt.

Da Bergen Filharmoniske Orkester måtte se seg om etter ny dirigent ble flere ulike kandidater prøvd ut, blant annet ved å bli invitert til å være med orkesteret i en uke.

– Det er avgjørende at kjemien mellom sjefdirigenten og musikerne i orkesteret stemmer, sier Målsnes, som synes orkesteret har vært svært heldige som har hatt Andrew Litton her så lenge og forteller at alle er veldig glade for å få Ed Gardner nå fremover.

– Gardner er en av de mest anerkjente dirigentene i sin generasjon, sier Målsnes om mannen som tidligere var musikksjef på The English National Opera, og som reiser mye rundt internasjonalt for å dirigere og spiller inn plater.

– Det er virkelig et kupp å få ham til Bergen, konstaterer Målsnes.

Historiebok

Denne uken kunne Harmoniens Venner, orkesterets trofaste støttespillere, overrekke jubileumsboken «Hamonien i fire satser» til styreleder Anne Gine Hestetun i Bergen Filharmoniske Orkester.

Her har tidligere orkesterdirektør Lorentz Reitan vært redaktør, sammen med tre andre forfattere: Professor Randi Margrete Selvik ved NTNU, professor Arvid Vollsnes ved Griegforsk i Bergen og tidligere kulturjournalist Reidar Storaas.

– Denne uken kunne vi også lansere vårt eget jubileumsfrimerke, laget av bergensdesigner Lasse Michel-

sen.

– Hva er grunnen til at orkesteret har klart å overleve i hele 250 år?

Henning Målsnes tenker seg om et øyeblikk før han resonnerer:

– Jeg tror kanskje det sier noe om Bergen. Det er en internasjonal by og en by der det alltid har vært ildsjeler, ikke minst i næringslivet, som har jobbet for et levende kulturliv og som har donert penger for byens beste

Initiativ og støtte fra ivrige ildsjeler er fremdeles viktig for orkesteret i dag.

– Bergen Filharmoniske Orkester ikke hadde greid å opprettholde sin store internasjonale aktivitet, eller kunnet turnere og arrangere inn-

spillinger, om ikke de hadde hatt sponsorer og mesener som støttet orkesteret.

– Vi er jo et nasjonalt orkester, som er grunnfinansiert fra staten, men uten disse hadde vi ikke greid de ekstra aktivitetene, som løfter de kunstneriske nivået. Det er avgjørende.

Artikkeltags