Gå til sidens hovedinnhold

– Hun trenger nesten ikke å ha med seg instrument

Nattjazz starter førstkommende torsdag. Jon Skjerdal er gjest i BAs Kulturpod

Artikkelen er over 4 år gammel

Jon Skjerdal har vært daglig leder for Nattjazz i 24 år. Torsdag tar han på seg bunaden igjen. Først er han gjest i BAs Kulturpod. Der snakker han blant annet om Ingebjørg Bratland.

Nattjazz starter med urpremieren på bestillingsverket «Voice & Strings & Timpani». BA inviterte Nattjazz-sjef Jon Skjerdal inn i podcaststudioet for å samtale med kulturjournalist Kai Svellingen Flatekvål.

De smalere midtuken

– Fortell litt om prosessen rundt programmeringen, Skjerdal. Hvordan legger dere den opp? Det er noe annet å sette sammen en festivalkveld på en mandag kontra en lørdag.

– For dem som kun er interessert i musikken og ikke bryr seg så veldig mye om stemningen og alt det rundt musikken, så er midtukekonsertene tingen. Der serverer vi gjerne smalere og vanskeligere ting. Vi kjører ikke den smale jazzen på en lørdag, det kan vi gjøre en mandag eller tirsdag. Selve nattelivet under festivalen forsøker vi å legge inn mot helgene. Før i tiden gikk folk kanskje rett fra nattjazz og på jobb, nå er det ikke sånn lenger.

– Når starter dere med programmeringen? Hvor tidlig bør programmet være på plass?

– Vi har ingen fast modell for det. For vår del handler det mest om å være oppmerksom på nye artister og på artister som holder på med nye og spennende ting. Vi forsøker å fokusere på musikk som er gitt ut etter fjorårets festival. Vi er ikke så opptatt av å gjøre gamle, kjente ting. Vi skal være i forkant og da handler mye av denne jobben om å følge med.

Får tips

Siden starten i 1972 har Nattjazz skapt seg en profil. Det gjør at agenter ute i markedet i stor grad vet hva Nattjazz vil ha og tipser Skjerdal om artistene de tro han vil sette på Nattjazz-programmet.

– Det er likevel ikke altfor mange jazzartister i Norge. Må du snu bunken?

– Ja, det må vi. Norsk jazz er kanskje fremst i verden når det kommer til kvalitet. Det er noe vi er enig om i hele verden, det er ikke noe bare jeg sier. De store norske jazznavnene har vi både en sterk lyst og en slags plikt til å presentere. Da blir det gjerne sånn at de dukker opp på alle festivaler og med ikke veldig mange års mellomrom.

– Musikkverden er en ganske annen i dag enn for 20 år siden. Må du bruke mer tid på å holde deg oppdatert på musikk nå?

– Den beste måten å holde seg oppdatert på er rett og slett å holde øyne og ører åpne og høre på andre folk. Av folk får man tips, de har kanskje vært på en eller annen festival eller en klubbkonsert og hørt noe som kunne passet hos oss også. Det er veldig mange innspill som kommer til oss. De innspillene og tipsene tar vi med oss videre og vurderer de.

– Kan du gi noen konkrete eksempler i årets program som dere har booket med bakgrunn i tips dere har fått?

– Ja, det er mange, faktisk. Av de største som vi har i år er amerikanske The Budos Band – kanskje det hippeste bandet på årets program, som kommer fra Dap Kings-miljøet som også var backingmusikere for Amy Winehouse og Sharon Jones. Og det er klart at når du har 70–80 band på programmet, som vi har, så finner du ikke alt selv.

 

Anbefalt

Til slutt i podkasten, som kan høres i sin helhet på BA.no, kommer Skjerdal og Svellingen Flatekvål med sine personlige Nattjazz-anbefalinger. Sistnevnte anbefaler Bjørn Alterhaug og Moskus+ Nils Økland i tillegg til en kjent veteran.

– Bugge Wesseltoft er definitivt vår største navn på jazzscenen, men fortsatt er han for mange utenfor jazzmiljøet en man ikke kjenner for godt til. Det han kommer med til Nattjazz har han kalt New Conception of Jazz – 2016 Edition. Varianter av dette konseptet har han brukt i mange, mange år. De som kommer på den konserten vil få seg en saftig jazzopplevelse, sier Flatekvål til bekreftende nikk fra Skjerdal som på sin side snakker om en av de norske toppnavnene, Ingebjørg Bratland.

– Hun trenger nesten ikke å ha med seg instrument en gang. Stemmen til Ingebjørg Bratland er den klareste, og en stemme ligger nær naturen, faktisk. Den er så ren og hun klarer å kombinere en visetradisjon med den grunnleggende lyden av folkemusikken i sitt uttrykk. Og det er kanskje litt tilfeldig, men hele bandet hun har med seg består av jazzmusikere.

Kommentarer til denne saken