Raffinert lyd av oljeanlegg

ALGENE: I disse rørene er alger i full gang med å «spise» CO2. Lydkunstner Signe Lidén gjør opptak av lydene fra prosessen. FOTO: Jiska Huizing

ALGENE: I disse rørene er alger i full gang med å «spise» CO2. Lydkunstner Signe Lidén gjør opptak av lydene fra prosessen. FOTO: Jiska Huizing

Musikkfestivalen Borealis byr på lydkunst fra raffineriet på Mongstad. Ti lydkunstnere har dokumentert prosessene på oljeanlegget.

DEL

– Vi fikk følge prosessen med raffineringen av oljen og konsentrerte oss spesielt om det som skjer med CO2. Hele kjeden med fangst og utnyttelse av CO2 er dokumentert med lydopptak. I disse dager arbeides det med å lage et lydkunstverk med spillefilmlengde, 80 minutter. Dette blir fremført i Cinemateket under Borealis, forteller lydkunstner Espen Sommer Eide i Bergen senter for elektronisk kunst (BEK).

Kjønnsbalanse

Borealis presenterete årets program tirsdag. Kunstnerisk leder Peter Meanwell understreket at festivalen vil ufarliggjøre eksperimentell kunst og at alle skal føle seg velkomne. Boealis er også en foregangsfestival når det gjelder kjønnsbalanse med et flertall kvinner både som komponister og hovedaktører.

Programmet inneholder ikke bare konserter. Her blir utstillinger, samtaler, verksteder, radio (på FM-båndet) og filmer. Flere av innslagene blander flere kunstarter, og innslagene presenteres på ulike steder som jernbanestasjonen og Nordnes sjøbad, der det blir morgenbading til musikk.

Mexico-samarbeid

Borealis har i år alliert seg med den eksperimentelle musikkfestivalen elnicho fra Mexico by. Et bestillingsverk av Øyvind Torvund uroppføres av BIT 20, i tillegg til mexikansk og argentisk samtidsmusikk. Det mexikanske ensemblet for ny musikk, Liminar, opptrer også denne kvelden.

Dessuten vises det film av den unge meksikanske filmskaperen Manuela De Laborde. Torvunds verk skal senere oppføres under elnicho-festivalen i Mexico i tillegg til andre norske verk.

– Poenget med Mongstad-prosjektet er å dokumentere et sted, et miljø eller virksomhet gjennom å lage et kunstverk av lydene derfra. Det er ekstremt mye lyd på Mongstad, og når vi ikke lar lyden ledsages av bilder, gir det rom for assosiasjoner som er friere. Bilder styrer oppfattelsen av det vi erfarer med andre sanser. Dette bli en annen form for dokumentasjon av den mye omtalte «månelandingen», sier Sommer Eide.

Artikkeltags