Setter opp grøsser på Festspillene

Til Bergen: Hovedpersonen Nathanael spilles av den tyske sangeren og skuespilleren Christian Friedel, her sammen med dukken Olimpia.Foto: LUCIE JANSCH

Til Bergen: Hovedpersonen Nathanael spilles av den tyske sangeren og skuespilleren Christian Friedel, her sammen med dukken Olimpia.Foto: LUCIE JANSCH

En av de største satsingene under Festspillene 2019 er Robert Wilsons «The Sandman», opprinnelig en grotesk historie som skulle skremme tyske barn til å sove.

DEL

«Shakespeares sonetter» av samme Wilson var åpningsforestilling under Festspillene i 2017.

Til våren er Wilson tilbake med sin versjon av god natt-fortellingen av E.T.A. Hoffmann, ansett som en av historiens første litterære grøssere. Musikken er skrevet av engelske Anna Calvi mens Wilson selv har ansvaret for regi, lys og design.

Enda mer skremmende

Wilson sier selv at han er begeistret over å kunne komme til Bergen fra Schauspielhaus Düsseldorf med «The Sandman». Han karakteriserer forestillingen som et fargerikt mareritt:

– Jeg har arrangert denne spøkelseshistorien fra tysk romantikk med en dose ironi. Den er full av ekspresjonistiske elementer, og det er mye moro på samme tid. Det gjør det enda mer skremmende, sier Wilson via Festspillene i Bergen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Engelske Anna Calvi har skrevet musikken til «The Sandman».

Engelske Anna Calvi har skrevet musikken til «The Sandman». Foto:

Festspilldirektør Anders Beyer gleder seg vilt til å kunne presentere «The Sandman» i Bergen.

– Robert Wilson er en av vår tids største teaterkunstnere, med et sterkt og gjenkjennelig uttrykk. Sammen med Anna Calvis musikk og Hoffmanns uhyggelige historie er det blitt en forestilling som sitter i deg lenge, både visuelt og lydmessig, sier Beyer til BA.

Å få forestillingen til Bergen har ikke vært helt enkelt.

Produksjonen er så stor at den bare blir presentert utenfor moderteateret i Düsseldorf én gang før den kommer til Bergen. Forestillingen spilles i Shanghai denne måneden.

Det er ingen mild Ole Lukkøye vi snakker om. Sandmannen kaster sand i øynene til barn som ikke får sove, stjeler øynene deres og gir dem til sine egne barn.

Hovedpersonen Nathanael mister sin far i en mystisk eksplosjon. Den lille gutten er overbevist om at den onde Sandmannen fra eventyret står bak ulykken.

Nathanaels tilværelse blir påvirket av denne historien, i dag ville man kanskje ha kalt det «posttraumatisk stress». Nathanael utvikler en form for galskap og gir opp sin kjæreste Clara fordi han blir fortryllet av den mekanisk dukken Olimpia.

Samarbeidenes mann

Skuespillerne kommer til Bergen fra Düsseldorfer Schauspielhaus, og hovedrollen som Nathanael tas hånd om av den tyske sangeren og skuespilleren Christian Friedel.

Wilsons har status som et fyrtårn innen eksperimentelt teater. Texaneren ble for alvor kjent da han satte opp operaen «Einstein on the Beach» i samarbeid med komponisten Philip Glass i 1976. Senere har han samarbeidet med lang rekke forfattere og musikere. Noen av dem er Tom Waits, Susan Sontag, William Burroughs, Arvo Pärt, Lou Reed, og nå altså Anna Calvi.

Blant oppsetninger som har vakt oppsikt er versjoner av Brechts «Tolvskillingsoperaen», Goethes «Faust», Puccinis «Madam Butterfly», Homers «Odysseen» og Verdis «La Traviata».

Her i landet har han både behandlet «Peer Gynt» og «Edda», med tekst av Jon Fosse.

Utenfor scenen har han også vist tegninger, malerier og skulpturer verden rundt.

Som scenekunstner er Wilson kjent for å integrere flere kunstneriske uttrykk til en overveldende helhet.

Artikkeltags