– Bare må se Munch

Mary er kvinnen som valgte å forlate cruiscebroen for å gå gjennom Munch sine malerier. FOTO: Kristine Ristesund

Mary er kvinnen som valgte å forlate cruiscebroen for å gå gjennom Munch sine malerier. FOTO: Kristine Ristesund

Med bare en dag til å utforske Bergen, valgte Mary Draper å gå alene på omvisning i Munchs univers.

DEL

Den mest populære utstillingen på KODE om sommeren er Munch. Tre ganger daglig kan du gå på omvisning. Klokken er 11.

Det er tre personer som har søkt seg fra vekk fra sol for å gå inn i «Livet, Kjærligheten og Døden», som er temaet i maleriene til kunstneren.

En amerikaner, en svenske og en nordmann sitter forventningsfull på en puff, og ser på omviser Sindre Nordås Viulsrød, masterstudenten i kunsthistorie som har sommerjobb på museet som guide.

Edvard Much omvisning på Kode 3

Edvard Much omvisning på Kode 3 Foto:

– Så, hva vet dere om Munch? sier han.

Alle er taus.

Mary former ansiktet sitt til et «Skrik», og ligner mistenkelig på det kjente maleriet.

– Korrekt, svarer Viulsrød, men han har laget så mye, mye mer, gliser han og svinger lakkskoen mot det første rommet, til en ung og søkende Munch.

Valgte bort Bryggen

Cruiset til den pensjonerte amerikaneren, Mary Draper, ligger til kai i Bergen for en dag.

Hun prøvde å overbevise de andre i reisefølget sitt om å bli med på kunstutstilling, men de ville heller gå på Bryggen, for å kjøpe elgpølse og smake fiskesuppe.

– Jeg tenkte at jeg ville se det ekte Norge, ekte Bergen, gjennom kunst, og jeg må si at jeg har valgt rett, norske kunstnere har noe ved seg, smiler den pensjonerte helsefagarbeideren.

Var han så vill?

Mary skal bare se Munch i dag, for hun har vært fascinert kunstkjenneren lenge.

– Jeg så en film om han en gang, men gud, jeg visste ikke at han var så vill, sier hun og kniser litt. Vi har nå fått vite at Munch var livredd for å bli gal, drakk som en gris, gikk mye på bordell, uheldig med kjærligheten, og hadde en del eksistensiell angst. Vi er i rom to.

– Det er som om man føler hans følelser, nå når jeg ser på bildene, kjenner jeg det her, sier Mary og banker på hjertet.

«Ved dødssengen» fra 1885 er et bilde Munch makte av sin avdøde søster, han mistet moren to år før i tuberkulose, og han skildrer her hvordan familien står rundt sengen til den døde. Maleriene er over 100 år, men følelser er tidløs. Mary får tårer i øynene bak brilleglass.

– Jeg mener, stakkars fyr.

Bare se

– Hva tror dere han mener her, med dette bildet? Blekgule ansikt fra «Aften på Karl Johan», stirrer tilbake. Og Vivestøl.

– De skal gå en plass? prøver Mary seg, og går så nært bildet at en vekter kommer for å be henne holde seg på matten, eller teppet.

«Oh-my», utbryter hun og ler litt forlegen.

Å, livet

Edvard Much omvisning på Kode 3

Edvard Much omvisning på Kode 3 Foto:

Plutselig roper Sindre-guide veldig høyt. Har det klikket for han siden har så mange omvisninger hver dag?

Nei da, han bare gjengir et sitat fra Munch som står på veggen under bildene, om at kunstneren ikke lenger skal male interiør, folk som leser og kvinner som strikker. Det skulle være levende mennesker som puster og føler, lider og elsker. Selve essensen i hans store prosjekt, «Livsfrisen».

Vi beveger oss inn i rom tre, det er i denne perioden lysere for Munch, som etter å ha kuttet ut alkoholen, fikk mer energi, og kanskje litt mer dagslys, noe som gjenspeiles i måten han maler på.

– Hva er det vanligste spørsmålet du får på en omvising?

– «Where is the Munch?» som de uttaler som «Mønsj», sier Viulsrød og ler. Vi har gått ut av Rasmus Meyers samling, og tilbake til 2018. Mary står på trappen og ser på telefonen.

– Jeg har tatt mange bilde som jeg skal vise til de andre, da kan de angre. Hun går mot Bryggen.

Omvisning på KODE

  • Hittil har 700 gått på Munchomvisning i år.
  • Det er 6 guidede turer om dagen i hele sommer. Munch i KODE 3, Rasmus Meyers samlinger, er mest populær.
  • I fjor sommer var det til sammen 252 omvisninger.
  • 6642 fikk en guidet omvisning av Rasmus Meyers Munch samlinger.

Artikkeltags