Bli med bak i festivalkulissene

Møtevirksomhet: Thomas Digervold, med ryggen til, har ansvaret for                            markedsføring og promotering for Vill Vill Vest. Her sitter han i et møte med deler av Vill Vill Vest-delegasjonen inne på et møterom på USF Verftet tidligere denne uken. foto: Ørjan Nilsson

Møtevirksomhet: Thomas Digervold, med ryggen til, har ansvaret for markedsføring og promotering for Vill Vill Vest. Her sitter han i et møte med deler av Vill Vill Vest-delegasjonen inne på et møterom på USF Verftet tidligere denne uken. foto: Ørjan Nilsson

Av

Den tredje utgaven av Vill Vill Vest nærmer seg. BA ble med inn på møterommet.

DEL

Inn en dør, opp en trapp og inn en ny dør ute på USF Verftet sitter det syv mennesker rundt et bord lent over Macene sine på et hvitt bord, sittende på hvite stoler.

Det er drøyt to uker til den tredje utgaven av musikkbransjefestivalen Vill Vill Vest går av stabelen og BA har fått innpass på et av festivalens planleggingsmøter. Her sitter daglig leder i det som heter Brak, Vegard Moberg, festivalsjef Simen Korneliussen, Lillian og Monica Santos Herberg, Hanne Sæthre Thunestvedt, Joar Nicolaysen går litt frem og tilbake – og Thomas Digervold. Sistnevnte har ansvar for marked og promotering.

– Vi må spare regnskogen, sier han.

Det diskuteres størrelsen på programmet, antall programmer, plakater.

– Vi har den dyre appen vår. Vi må bruke den for alt den er verdt, legger Digervold til.

Les mer: Röyksopp kommer til Vill Vill Vest

Det er disse menneskene som har satt sammen programmet som skal materialisere seg i lange køer rundt hushjørner, sydende liv og skarpe og myke indietoner som snirkler seg gjennom byen, på Garage, Hulen, Kvarteret bort til Apollon, videre til Landmark, en kort løpertur bort til Victoria i Kong Oscars Gate, en avstikker bort på Østre og inn på Inside i Vaskerelvsmauet.

Artikkelen fortsetter under bildet

Hvis det er én VVV-konsert som går inn i historiebøkene er det den Sigrid holdt på Kvarteret i 2016.

Hvis det er én VVV-konsert som går inn i historiebøkene er det den Sigrid holdt på Kvarteret i 2016. Foto:

Økningen

Første utgave av Vill Vill Vill hadde 48 artister på plakaten, det tallet økte til 67 i fjor. Frivilligstaben måtte også fra første til andre år – fra 100 til 150. En festival som først ble annonsert som Vestlandets Bylarm.

I år står 63 artister klare på scener disse to septemberdagene. Blant dem; Pål Vindenes fra Kakkmaddafakka. Jonas Alaska, Billie Van og Mikhael Paskalev gjør sin første konsert i Norge som bandet Hollywood og Sofie Hamre, sist sett på Bergen G-Fest.

Men tilbake igjen til møtet.

– Det som virkelig haster er annonsen vi skal ha i Studvest. Den må være klar i morgen, slenges det ut i luften.

– Men hvem kan gå rundt med plakater på Universitet?

– Det kan egentlig hvem som helst gjøre. Jeg kan sikkert ta noen selv, melder Digervold.

– Hva med noen plakater inne på do på Universitet? Med litt komprimert info på. Der sitter jo de som har tid til å lese, sier Moberg til lett latter.

Artikkelen fortsetter under bildet

Röyksopp skal samtale om sin 20 år lange karriere under konferansedelen av Vill Vill Vest i år.

Röyksopp skal samtale om sin 20 år lange karriere under konferansedelen av Vill Vill Vest i år. Foto:

På gjestelisten, sier du?

Enkelte Vill Vill Vest-konserter har vært så stappfulle at køene har snirklet seg rundt hushjørner. Soft Ride første året på Victoria og den akustiske konserten med John Olav Nilsen året etter, samme sted.

– De som hjelper oss, som studentorganisasjonene, får vel gjestelisteplasser?, spør ansvarlig for konferanseprogrammet Hanne Sæthre Thunestvedt.

Videre diskuteres det kapasiteten inne på Røkeriet USF under Röyksopp-samtalen på siste dag av Vill Vill Vest-konferansen.

– Hva er egentlig kapasiteten? Kan vi åpne opp galleriet, kanskje?, spør Moberg.

Første festival

Vill Vill Vest har også en flett ny festivalsjef av året. Simen Korneliussen har gått på NHH og hadde hele veien en plan om å jobbe i musikkbransjen.

– Jeg skulle ende opp et sted der jeg enten jeg jobbet kreativt, eller kreativt med andre. Så da jeg kom over utlysningen til Vill Vill Vest var det perfekt match, sier han.

Omgitt av venner som enten er kunstnere eller musikere og med en dyp musikkinteresse selv startet han i jobben i januar.

– Det er jo en 60 prosent stilling, men jeg jobber mer enn det. Oppstarten var i januar og da var det rett på, komme inn i systemet og sende ut e-poster til kontakter. Siden da har den største delen av jobben vært bookingprosessen – og den startet i februar. Vill Vill Vest er en påmeldingsbasert festival, men jeg leter jo dypt på Soundcloud og hos plateselskaper og kontakter kanskje noen som jeg oppfordrer til å melde seg på.

– Hvilken type arbeid handler det om nå – frem mot festivalstart?

– Detaljarbeid. Rett over sommeren blir det mer detaljnivå over ting, for da er alt egentlig på plass.

Langt perspektiv

Thomas Digervold, som tar en master i arbeids- og organisasjonspsykologi, sier at mye av tiden hans går til Vill Vill Vest om dagen.

– I 2016 var alt nytt – vi var en helt ny organisasjon. Nå har vi blitt mer kjent med hverandre. Første året var det for eksempel en drøm å få farget Ulriken i festivalfargene, det har det gått rutine i nå. Men vi må hele veien pushe oss selv.

– Er Vill Vill Vest kommet for å bli?

– Vi planlegger for lang, lang tid fremover. Vi skal vokse og ha en sunn vekst. Vi skal ikke bli for stor – for kjapt. Det må være en fornuftig drift og pengebruk, sier festivalsjef Korneliussen.

– Jeg er i gang med neste års promotering allerede, skyter Digervold inn.

Vill Vill vest 2018

Festivalen fikk inn drøyt 600 påmeldinger til årets festival.

Blant artistene på programmet i år finner vi Gurls, Put Your Hands Up for Neo Tokyo, Marinius, Amalie Holt Sleive og Birgitta Alida.

Artikkeltags