Terningkast 5: Det var på tide!

Lindstrøm åpnet Ekkofestivalen 2019 i Troldsalen på Troldhaugen onsdag kveld.

Lindstrøm åpnet Ekkofestivalen 2019 i Troldsalen på Troldhaugen onsdag kveld. Foto:

Av

Endelig har Kode åpnet opp en av byens fineste konsertsaler for flere enn klassisk-utøverne.

DEL

Jeg har nemlig lurt litt på det innimellom. Vakre Troldsalen, som kom på plass som kammermusikksal i 1985, og bruken av den.

Sommermånedene er det lunsjkonsertene, en i utgangspunktet utstrakt hånd til Grieg-hungrige cruiseturister, som fyller opp programmet. I tillegg er det andre konserter gjennom året med klassiske størrelser som Christian Ihle Hadland, prisvinnende Joachim Carr og Håvard Gimse. Vel og bra.

Men hvorfor har de ikke utvidet paletten, hentet inn artister som krysser sjangere og oppmuntret til samarbeid som kan gi oss noe nytt under takplatene i salen? Tenk hva det kunne by på.

Se for deg en supereksklusiv lokal konsertrekke i Troldsalen. Kygo med strykekvartett (utsolgt før du rekker å si hopp, og en drøss med ekstrashow), Aurora akustisk eller et bestillingsverk der Lars Vaular møter Griegs kroppsspråk. Mulighetene er enorme.

Og heldigvis finnes Ekkofestivalen. Som har tradisjon for å strekke i og åpne opp fastlåste tankebaner rundt musikk og konserter. De fikk booket Lindstrøm til salen og onsdag kveld var den albumaktuelle Oslo-disko-foregangsfiguren (sammen med Prins Thomas og Todd Terje, blant andre) på plass. I sekken hadde han det fire låter lange albumet «On A Clear Day I Can See You Forever», som igjen stammer fra et bestillingsverk til Henie Onstad Kunstsenters 50-årsjubileum i fjor høst.

Konsert med Lindstrøm på Troldhaugen. .

Konsert med Lindstrøm på Troldhaugen. . Foto:

Lindstrøm triller ut lekre elektroniske lydtepper, innimellom føles det som et deilig ekko av pioneren innen faget, den nå 84 år gamle Isao Tomita fra Japan. Hør bare på «Swing Low Sweet LFO» i din foretrukne strømmetjeneste. Andre steder i det drøyt timelange settet drar Lindstrøm det lydige publikumet lenger inn i diskoen. Den knøttlille lyssatte diskokulen ved siden av ham dirrer. Han tapper lett på de fargerike ledningene foran seg og setter seg ved Steinway-flygelet som ble heist inn i salen i 2012. Det er pur perfeksjon hele veien.

Men det er en annen aktør inne i Troldsalen som nesten må få halve æren for at den første utenom-klassiske konsertopplevelsen i Troldsalen ble en så altoppslukende time.

I det store vinduet i enden av salen, ned mot skogen og ved komponisthytten til Grieg hadde nemlig den mye brukte lysdesigneren Silje Grimstad (hun jobber med alt fra Aurora til Dagfinn Lyngbø) gjort sine forberedelser godt.

Gjennom konserten strakte røyk fra skogen hals og dro seg over vinduet. Trolsk er ordet. Nesten hvert eneste blad var lyssatt, de skiftet farge og plutselig våknet komponisthytten til liv gjennom lysdesignerens fingre. Et mektig stykke arbeid som fylte ut Lindstrøms meget sparsommelige scenepersona. Det var elementene, tonene og lyset, som gikk opp i en høyere enhet i Troldsalen onsdag, og som åpnet Ekkofestivalen 2019.

Konsert

Lindstrøm

Troldsalen – Troldhaugen

Ekkofestivalen

Onsdag 23. oktober

Artikkeltags