Gå til sidens hovedinnhold

Terningkast 5Teateranmeldelse: «Musikken er fantastisk!»

Artikkelen er over 3 år gammel

«Mysteriet i Pepperkakebyen» skulle bli en bergensk juletradisjon for syv år siden. Nå er kanskje tiden inne.

Historien til oppsetningen «Mysteriet i Pepperkakebyen» strekker seg tilbake til 2010 og inn i gamle Forum Kino. Sigurd Sele og Wenche Kvamme var blant dem som sto på scenen og spilte ut historien til Irene Ahnéll. Hun hadde en ambisjon om å lage byens egen juleforestilling, som kunne spilles år etter år. I 2011 ble stykket satt opp igjen, denne gang i Salems lokaler. Så ble det stille.

Torsdag kveld gjenoppsto «Mysteriet i Pepperkakebyen»-universet, som sirkler rundt julehøytidens grunntanke om medmenneskelighet, på Fyllingsdalen Teater.

Historien spiller seg ut i pepperkakebyen og vi møter Gunnar Bake (en fiffig versjon av tidligere kulturbyråd Gunnar Bakke, som nå er direktør i Baker- og Konditorbransjens Landsforening), inspektør NonStop, Mons Mutzepuckel, Frøken Pomerans og Tusseladden.

Det som slår en kun etter få minutter er kraften i musikken i stykket. Tonene, som er komponert av Lars Sveinung Lid og Yngve Dyvik, evner å krysse det klassiske i en julevise med noe som føles nytt. Det er søtt, men har samtidig en melankolsk bunnlinje som presser inne stykkets budskap: at julehøytiden i dag handler mer om Visa (selve kortet) enn selve julevisa. Jaget etter julelykken og troen på at den ligger i mengde, masse og nips.

I «Mysteriet i Pepperkakebyen» har barna en mindre fremtredende rolle enn de vanligvis har på oppsetninger på Fyllingsdalen teater. En enda klarere barnerolle med pondus og plass hadde hevet oppsetningen enda noen hakk.

Ømheten i kjemien mellom Mons Mutzepuckel og Frøken Pomerans gir en god balanse i stykket som ellers domineres av en glitrende Tor Bjørge som en moderne Politimester Bastian, i et annet univers, i rollen som politiinspektøren NonStop. Mannen som har vært å se på bergenske scener i en årrekke, blant annet i «Kaptein Knurr & Marinemysteriet» stråler i rollen. Det samme kan sies sangprestasjonene til de to sukkertopp-pikene, opphavskvinnen Irene Ahnéll (Jutta) og makker Birgitte Kristoffersen (Tutta) som fyller scenerommet med vakker harmoni, men samtidig ruger på en selve twisten i den smakfulle byen.

Teater

«Mysteriet i Pepperkakebyen»

Fyllingsdalen Teater

Manus og regi: Irene Ahnell

Med: Ramona Sulen, Markus S. Tønseth, Susanne Andersland Bernt, Tor Bjørge, Irene Ahnéll, Birgitte Kristoffersen, Peder Lauvås, Margareth Hosøy, Sigurd Mostrøm mfl. Musikk: Lars Sveinung Lid og Yngve Dyvik

Tid: 2 t