Rimelige røde grillviner

Grillgubbene lager sommerens siste matreportasjer. Det blir pulled pork og grillet kje-side.

Grillgubbene lager sommerens siste matreportasjer. Det blir pulled pork og grillet kje-side. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Hva har eplejuice og en fruktig rødvin med litt pondus til felles?

DEL

VINSvaret er følgende: Begge passer godt til grillklassikere som pulled pork og spareribs med barbecuesaus.

For alle oss som har snoket etter oppskrifter til å lage vår egen amerikanske bbq-saus, har vi sett at i flere av dem er eplejuice en viktig ingrediens.

Kokkenes triks

Ett av triksene til flinke kokker som setter sammen mat og passende drikke, er å se etter «ekko». Du velger altså drikke som har noe til felles med den retten du skal servere.

En annen metode er å se etter det motsatte, som at en sødmefull tysk Riesling kan passe til saltet og tørket pinnekjøtt.

Men nå handler det altså om grillmat. Når noen en gang fant ut at eplejuice både frisker opp og smaksetter en grillsaus, da er det heller ikke så merkelig at eplejuice passer godt som drikke.

Et annet «ekko» er å ta konsekvensen av at barbecuesaus gir en krydret sødme til den litt brente skorpen vi får på grillet kjøtt.

Da trenger vi en fruktig rødvin, uten for mye tørrstoffer fra tanniner, som kan være litt høy på alkohol. Det sistnevnte tilfører også sødme til vinen, i tillegg til at den bidrar med fylde.

Et siste triks denne gang i kombinasjonen mat og vin er å se på hva de tradisjonelt spiser og drikker i det landet vinen kommer fra.

Velger vi rødvin fra Argentina, er sjansene gode for at den passer til en saftig biff. For er det noe de har i Argentina, så er det godt oksekjøtt.

Selger godt

Vi har valgt tre viner fra tre ulike kontinenter, som alle er på Vinmonopolets basislister. De er rimelige, en av dem er blitt en norsk folkefavoritt – og de to andre har også begeistret mange.

Yellow Tail Shiraz fra Australia havnet blant de 50 mest solgte vinene på flaske i fjor. Vinmonopolets statistikker viser at det ble solgt nesten 100 000 liter av denne i 2014.

Spanske Marques de Somera Tempranillo har kortere fartstid i det norske markedet. Likevel ble det solgt over 50 000 liter av rødvinen fra Aragon.

Kritikerfavoritten Carrascal fra Argentina, som er litt dyrere enn de to andre, gjorde det heller ikke dårlig. Det ble solgt nesten 45 000 liter på flaske av denne rødvinen fra Mendoza.

Kooperativ

Yellow Tail er en litt sånn «elsk eller hat-vin». Salgsstatistikken viser at mange liker den godt. Andre vil nok avfeie den som en «kjedelig og kommersiell supermarked-vin».

Personlig velger jeg å stille meg i midten. Ja, den er laget for å treffe et bredt publikum, og den skal derfor smake det samme i årgang etter årgang. Kundene skal vite hva de får.

Så den er «kommersiell», men det er ikke noe feil med vinen. Kvaliteten er bra. Så er det opp til deg og meg å bestemme oss for hva vi ønsker av en vin.

Marques de Somera er laget av et kooperativ – en sammenslutning av små produsenter – i spanske Aragon.

Her har alle medlemmene sørget for at kvaliteten av arbeidet i vinmarkene og i kjelleren er solid og skikkelig.

Resultatet er en billigvin som gir deg mye for pengene.

Carrascal fra argentinske Weinert er rett og slett et av de beste rødvinskjøpene til under 150 kroner. Nok en gang.

Artikkeltags