BA mener: Brytes lover og regler, skal bussene stoppes

Omfattende kontroller i sommer har avslørt mange lovbrudd blant utenlandske turbusser. Det hjelper lite så lenge sosial dumping og andre lovbrudd ikke medfører sanksjoner. ILLUSTRASJONSFOTO: Eirik Hagesæter

Omfattende kontroller i sommer har avslørt mange lovbrudd blant utenlandske turbusser. Det hjelper lite så lenge sosial dumping og andre lovbrudd ikke medfører sanksjoner. ILLUSTRASJONSFOTO: Eirik Hagesæter

Av

Det hjelper lite at norske kontrollmyndighetene avslører lovbrudd. Utenlandske turistbusser får kjøre videre.

DEL

LederI tirsdagens BA kunne vi lese at Statens vegvesen i sommer koordinerte en større aksjon mot turbusser på veiene i Hordaland og Sogn og Fjordane.

Kontrollene ble gjennomført i samarbeid med politiet, Arbeidstilsynet, Tolletaten, Utlendingsnemda og Skatteetaten. På busser fra land som Litauen og Latvia ble det avdekket mange lovbrudd, mye sosial dumping. Utenlandske turbussjåfører får ned i 25 kroner timen. Etter norske satser skal minstelønnen være knapt 155 kroner timen.

Noen sjåfører prøver å kjøre forbi kontroll. Andre vil ikke svare på spørsmål. Sjåfører kan i betydelig grad ikke vise frem dokumentasjon som arbeidskontrakt, arbeidstid og lønnsslipper. Luselønn og sosial dumping er i seg selv svært alvorlig. I tillegg forteller kontrollen om norsk svikt. Vi har svært begrenset med sanksjonsmuligheter. De utenlandske aktørene kan i stor grad kjøre videre på samme galei.

Dette handler først og fremst om arbeidsvilkår og lønn for utenlandske bussjåfører. Får de utenlandske aktørene fortsette å herje på dette viset vil det selvsagt medføre «vill vest». Lovløse tilstander som i neste omgang rammer arbeidsplassene til norske turbussjåfører.

Vi kan ikke helt forstå problemet. Dette er lovbrudd som i stor grad kan forhindres ved at norske kontrollmyndigheter heller står klar på grensen. De bussjåførene som ikke kan legge frem gyldig dokumentasjon der, de må da enkelt og greit få ordre om å snu. Om at de ikke slipper inn i Norge.

Har vi ikke full dekning i internasjonale regler for å stoppe dem, så får norske myndigheter sørge for at vi har norske regler og lover som kan forhindre denne galskapen. Det kan da ikke være stort vanskeligere enn å få stoppet utenlandske lastebiler som kommer med sommerdekk på vinterføre.

Om vi ikke setter makt bak kravene, vil det være fritt frem for sosial dumping. Det hjelper svært lite å avsløre lovbrudd om det ikke i neste omgang medfører sanksjoner. Vi skal stenge cruiseskip med tusenvis av turister ute fra Bergen havn fordi de forurenser for mye. Da får vi jammen klare å stoppe noen utenlandske turistbusser.

Artikkeltags