Bybanen vinner kampen om flypassasjerene

Bybanen går nå til flyplassen og kommer til å vinne kampen om flypassasjerene.

Bybanen går nå til flyplassen og kommer til å vinne kampen om flypassasjerene. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Bybanen bruker lang tid mellom Flesland og sentrum, men er så mye billigere at den likevel kan forsyne seg grovt av passasjerene.

DEL

LederDrosjene kan klare turen på drøyt tyve minutter, mens Bybanen bruker en halvtime mer. Det viser gårsdagens BA-sak der vi sjekket de forskjellige alternativene mellom byen og flyplassen.

Vi er likevel ikke i tvil om at Bybanen har funnet vinnersporet til Flesland. Det banen taper i tid, vinner den på pris. Det kan ramme flybussen aller hardest. Forskjellen på reise tur/retur er minst en og fort to hundrelapper.

Godt «betalt» for en halvtime ekstra i reisetid. Flybussen koster kr 100 hver vei, eller kr 170 om du kjøper billett begge veier samtidig. Bybanen koster maks kr 37 hver vei. Det vil være aller enklest å bruke den for dem som bor nær traseen, men du kan også reise inn til byen og banen fra for eksempel Åsane på samme billett. En billett som koster knapt 31 kroner om du kjøper med skysskort eller mobil.

Les også:

På toppen er det et betydelig antall flypassasjerer som allerede har periodekort eller ungdomsbillett, og som dermed kan ta Bybanen til Flesland «gratis». En eller to hundrelapper er ikke så mye? Jo, for mange bety dette mye. Dessuten snakker vi om en stadig større gruppe som reiser stadig mer med fly for private penger, og som til dels er blitt sykelig opptatt av hvor mange hundrelapper flybilletten koster.

I kampen om flypassasjerene til og fra Flesland ligger alt til rette for at Bybanen blir den store vinneren.

Norske flypassasjerer har for vane å beregne god tid. Tidsforskjellen på et kvarter i favør av flybuss vil derfor ikke gi særlig uttelling. Dessuten er Bybanen i svært liten grad avhengig av trafikkbildet ellers, og blir ikke hindret av kø eller kaos på veiene. Når du går på Bybanen vet du når du kommer frem.

I kampen om flypassasjerer til og fra Flesland ligger alt til rette for at Bybanen blir den store vinneren. På samme måte som alt tyder på at flybussen blir den store taperen. Drosjene trenger neppe å være like nervøse. De frakter i stor grad flypassasjerer som ikke betaler verken for fly eller drosje selv. Bybanen kan derimot vise seg som en konkurrent for parkeringsanleggene på Flesland.

Bybane til Flesland vil bli god reklame for Bybanen og øke dens generelle popularitet. Flyplassbanen kan i neste omgang sikre Bybanen til Åsane. Uten at det bygges flyplass i bydelen. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags