BA mener: Både bro og folkeskikk forliser i Bjørnefjorden

Tom Knudsen angriper Pål Kårbø (KrF) knallhardt. Det brenner et enda blåere lys for Hordfast over Bjørnefjorden.

Tom Knudsen angriper Pål Kårbø (KrF) knallhardt. Det brenner et enda blåere lys for Hordfast over Bjørnefjorden. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Hordfast-bro over fra Tysnes til Os kommer stadig nærmere totalforlis. Dessverre ser det ut til at mye folkeskikk går med i dragsuget.

DEL

LederFylkesordfører Pål Kårbø (KrF) ga sist helg uttrykk for at han ville prioritere E16 foran Hordfast. Han viser seg dermed som en ansvarlig politiker.

Kårbø viser nemlig en vilje til å prioritere som mange andre politikere helt har manglet de siste årene. Han fortjener i det minste å bli møtt med folkeskikk, og kanskje litt saklighet. Vi minner om at samferdselsministeren nylig har etterlyst prioritering fra Hordaland, og for vel en måned siden vedtok Ap på sitt fylkesårsmøte å prioritere E16 foran Hordfast.

Les også: BA mener: På tide Hordaland gjør noen store veivalg

For prisen på Hordfast over Bjørnefjorden har steget til helt urealistiske og uakseptable høyder. Et klart flertall i Bergen og Hordaland mener at rassikker vei og bane mellom Arna og Voss er viktigere enn bro over Bjørnefjorden.

Les også andre saker om Hordfast:

Likevel opplever vi at de kreftene, som febrilsk nekter å gi opp sin våte drøm om flytebro over Bjørnefjorden, går til et voldsomt angrep på Kårbø. NHO-lederen kan slik ri sin store kjepphest enda lengre inn i solnedgangen. Han er ifølge BT rasende, og får følge av både LO, næringsråd og politikere fra Sunnhordland. Kårbø anklages for sabotasje, provokasjon og gjentatte påstander om dårlig politisk håndverk. Ja, selv BT, som for noen uker siden tok til orde for prioritering, kritiserer ham nå for å prioritere.

En viss vilje til å tenke alternativt både når det gjelder standard og lokalisering kunne hjulpet mye.

Det finnes mange gode argumenter for fergefri forbindelse mellom Stavanger og Bergen, men når broen over Bjørnefjorden forliser er det ikke Kårbø som først bør stå til rette. Flere andre nåværende og tidligere politikere bør heller se på sitt eget «håndverk» for Hordfast. Spesielt etter at prisen passerte førti milliarder et sted mellom Stord og Os. En viss vilje til å tenke litt alternativt både når det gjelder veistandard og lokalisering kunne hjulpet mye.

Noen politikere snakker stadig om at Hordaland er en av vinnerne i Nasjonal transportplan. Etter at regjeringen utsatte både Arna-Voss og Hordfast til andre del av 2020-tallet.

Det er neppe Kårbø som villeder mest. Han er ikke på villspor, men viser en edruelig holdning som for eksempel NHO kunne lære av. Det kan bli lagt merke til utenfor Hordaland, og på sikt øke sjansene for Hordfast.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags