BA mener: Kraftig valutasmell for minister Mæland

Både Color Line og næringsminister Monica Mæland (H) bruker et foreldet regnestykke.

Både Color Line og næringsminister Monica Mæland (H) bruker et foreldet regnestykke.

Av

Minister Monica Mæland (H) vil la Color Line ansette utenlandske sjøfolk for å hindre utflagging til Danmark, men regnestykket stemmer ikke lenger.

DEL

LederFergerederiet har truet med å flytte til Danmark om de ikke får ansette billigere mannskap. Man påstår å tape 154 millioner årlig på grunn av høye norske lønninger.

Trusselen om utflagging har vært næringsministerens viktigste argument for å endre reglene slik at Color Line får ansette utenlandske sjøfolk. Minst 700 norske sjøfolk risikerer jobben som følge av nye regler, men Mæland har tidligere uttalt at hele 2500 arbeidsplasser sto i fare om rederiet valgte å flagge ut til Danmark.

Disse tallene kan nok være riktige. Det er verre med det opprinnelige regnestykket. Forleden kunne Dagsavisen melde at Sjømannsforbundet har fått Samfunnsøkonomisk analyse til å regne på hvor mye Color Line kunne spare i lønnskostnader ved å registrere seg i Danmark i stedet for Norge:

Svaret er svært annerledes. Regnestykket, rederiet og minister har gått på en skikkelig valutasmell. Det kunne i 2012 ha vært snakk om besparelser på knapt hundre millioner. Ut fra nåværende kurs på norske kroner er beløpet redusert til 6,6 millioner. Knapt noe å snakke om for et rederi som går med en halv milliard i overskudd.

Dette handler også om verdien av norske sjøfolk, og ikke minst verdien av norsk maritim kompetanse.

Eller? Rederiet svarer at de «trenger internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser, og ikke rammebetingelser som svinger i takt med oljepris og valuta». Ministeren vil ikke kommentere de nye regnestykkene, men svarer Dagsavisen at «endringene i regelverk har som formål å styrke posisjonen til utenriksferger som seiler under norsk flagg».

Forskjellen er nå altså 6-7 millioner. Den kan igjen stige til både 10, 20 eller 30. Dette handler uansett også om verdien av norske sjøfolk, og ikke minst verdien av norsk maritim kompetanse. Både minister og rederi burde vite å verdsette begge deler til langt mer. Det kan også være at passasjerer setter betydelig pris på norsk mannskap.

Dessuten finnes andre og minst like effektive metoder for å styrke posisjonen for norske ferger som frakter nordmenn til både Danmark og Tyskland. Det er bare å kreve at de som jobber om bord på en norsk ferge skal ha norske lønninger.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags