BA mener: Fylket har ikke forstått Sotras behov for båt

Fjell-ordfører Marianne Bjorøy (Ap) får neppe hjelp av fylket til å starte pendlerrute inn til byen.

Fjell-ordfører Marianne Bjorøy (Ap) får neppe hjelp av fylket til å starte pendlerrute inn til byen.

Av

Fylket vil ikke støtte en båtforbindelse mellom Ågotnes og Bergen. Man burde i det minste foreslå et alternativ.

DEL

LederSotraboen klarer ikke å svelge unna trafikken i rushtiden. En kollisjon eller en tom bensintank medfører at det stopper helt opp.

Det skjer jevnlig, og problemet kommer bare til å bli verre frem til den nye broen står klar i 2024. På et eller annet tidspunkt blir man nødt til å få på plass et alternativ. Derfor ønsker Fjell kommune seg en pendlerbåt inn til byen. CCB-basen på Ågotnes er villig til å stille både kai og parkeringsplass til disposisjon.

Fjell kommune har regnet seg frem til at det vil koste cirka ti millioner i året å drifte en slik pendlerbåt. Kommunen trenger hjelp av fylket til et spleiselag for å få sjøsatt denne ruten, men fylkesrådmannen er negativ til å støtte en slik. Han mener at politikerne i Fjell vil ha både i pose og sekk — både båt og flere busser. Fylket var i sin tid like skeptisk til pendlerruten mellom Nordhordland og Bergen.

Vi tviler ikke på regnestykkenne som viser at fylket i dag betaler langt mer i subsidier per båtpassasjer enn busspassasjer. Samtidig kan det være at man i et slikt regnestykke blander fjern og nær, pærer og epler — eller la oss gjerne kalle det bergensere og striler.

Det hjelper lite at buss er billigere enn båt når bussene står bom stille på Sotrabroen.

Fylket frykter «kannibalisme» i kollektivtrafikken, og vil ikke ha parallelle tilbud der båt konkurrerer med buss. Da ser man ønsket om pendlerbåt mellom Ågotnes og Bergen fra ganske feil vinkel. For båten skal kun avhjelpe en «nødsituasjon».

Pendlerbåten vil årlig koste mange millioner. Det er likevel ikke poenget i denne saken. Det hjelper svært lite at buss er billigere enn båt når bussene står bom stille på Sotrabroen, mens det er fritt frem for båten på fjorden. Situasjonen er allerede kritisk mellom Bergen og Sotra, og kommer ikke til å bli bedre frem til 2024. Båtruten er en nødløsning. Eneste alternativ til båtruten kan i verste fall bli å begrense eller stenge biltrafikken over broen i rushtiden.

Les også: Buss hjelper lite, la sotrastrilene få en båt

Tapene på å si nei til båt kan beløpe seg til store summer frem til det nye Sotrasambandet åpner.

For samfunnet, for næringsliv som skal transportere mellom øy og fastland, og ikke minst for privatpersoner som helst skal på jobb til rett tid, og levere og hente i barnehage og på skole innen tidsfrist.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags