BA mener: Buss hjelper lite, la sotrastrilene få en båt

Båtforbindelse: Askøyværingene kommer mye enklere til byen med båt. Sotra trenger enda mer et slikt tilbud.foto: Tom r. hjertholm

Båtforbindelse: Askøyværingene kommer mye enklere til byen med båt. Sotra trenger enda mer et slikt tilbud.foto: Tom r. hjertholm

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Rushtrafikken over Sotrabroen blir stadig verre, og enda verre vil det bli frem til ny bro står klar. Det er på tide å satse på snarveien som ligger klar til bruk.

DEL

LederJo mer trafikken står i stampe på Sotrabroen, jo mer uforståelig er at det at det ikke opprettes en båtforbindelse mellom Sotra og Bergen.

Askøyværingene har helt siden broen ble åpnet 12. desember 1992 hatt sin alternative vei til byen. Til tross for at båtruten lenge ble motarbeidet fra flere hold. De siste årene har både fylkespolitikere og Skyss oppdaget nytten. Nå «lander» båten inne på Vågen, går oftere og har fått bedre kapasitet. Nordhordlendingene slet lenge med å bli tatt på alvor. Nå er også deres båtforbindelse blitt en suksess.

Mange vil mene at det er mer behagelig å reise med båt enn buss, men den største fordelen er at båtpassasjerene vet når de kommer frem. Båten blir aldri hindret av kø og kaos på veiene. Du vet at du kommer på jobb til rett tid, og at du rekker å hente i barnehagen før den stenger.

Sotra har egentlig større behov for en båtforbindelse til byen enn Askøy og Nordhordland – til sammen.

Det er fortsatt svært god plass på Byfjorden og Hjeltefjorden, og det er på tide at alternativet tas i bruk. Ja, det er den eneste logiske løsningen på problemene. BA skrev i går om kraftig økning av trafikken etter nyttår, spesielt i morgenrushet fra Sotra. Statens vegvesen ser ingen annen løsning enn å oppfordre folk til å reise kollektivt. Som i dag er ensbetydende med buss.

Vi forventer ikke at et «vesen», som i utgangspunktet ser på sjøen som noe du enten bygger bro over eller tunnel under, skal foreslå nye båtruter. Det er derimot stadig bedre grunner til å kreve at Skyss og fylkespolitikere nå får på plass en passasjerbåt som alternativ til Sotrabroen. Sotra har egentlig større behov for en båtforbindelse til byen enn Askøy og Nordhordland – til sammen.

Da snakker vi om dagens situasjon. I tillegg vet vi at det bare blir verre. Den nye broforbindelsen ikke står klar før midt på 2020-tallet. En båtforbindelse er det eneste som kan løse opp veitrafikken. Snakk ikke om praktiske problemer som båt, kai og parkeringsplass. Visst kan det løses. I motsetning til kapasiteten på dagens bro. Den er allerede sprengt. Eneste «risiko» ved å opprette en båtforbindelse må være at noen tusen pendlere fra Sotra oppdager alle fordelene med båt. At de fortsatt velger sjøveien inn til byen også etter at ny bro står klar.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags