BA mener: Høyres «tryllemiddel» forsinker sambandet

Nytt Sotrasamband skal påbegynnes om to-tre år, og tidligst ferdig i 2024. Planen om å fremskynde virket ikke.

Nytt Sotrasamband skal påbegynnes om to-tre år, og tidligst ferdig i 2024. Planen om å fremskynde virket ikke.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Høyre ville fremskynde det nye Sotrasambandet, og gjorde det i 2014 til et såkalt OPS-prosjekt. Det ser ut til å virke mot sin hensikt.

DEL

LederOps betyr ganske enkelt offentlig/privat samarbeid. Et privat selskap får totalansvar for utbyggingen og vedlikehold av anlegget for en periode på 20 til 30 år.

Det ble i 2014 fremstilt som en stor fordel at Sotrasambandet ble et OPS-prosjekt. Stortingsrepresentanter for regjeringspartiene fra Hordaland, Eidsheim (H) og Njåstad (Frp), mente begge at dette ville bety at anlegget ble bygget raskere.

OPS har lenge vært en kjepphest for Høyre. Slapp man bare til private så ville store prosjekt uansett gå enklere, kjappere og gjerne billigere. Høsten 2014 ble byggestart for Sotrasambandet planlagt til 2017. Nå vet vi at det fortsatt vil gå to-tre år før det blir oppstart. Omsatt til årstall blir det 2019, eller kanskje ikke før i 2020. Dermed står det tidligst ferdig i 2024.

Les også:

Om behandlingen av prosjektet går etter planen vinter og vår, så vil det kunne bli vedtatt av Stortinget i sommer. Hadde dette vært et normalt veivesen-prosjekt, så kunne veivesenet da begynt å bygge. Nå blir det «ekstrarunder», for nå må det ut på anbud. Noe som tar tid. Minst 15–18 måneder. Deretter skal selskapet som vinner anbudskonkurransen planlegge, tegne og gjennomføre egne anbudsrunder. Alt tyder nå på at OPS-statusen i virkeligheten forsinker prosjektet med et par år. Det var slettes ikke noe «tryllemiddel» som fremskyndet denne prosessen.

Alt tyder nå på at OPS-statusen i virkeligheten forsinker prosjektet med et par år.  

Statens vegvesen kunne i forrige uke melde om stor interesse for prosjektet fra det internasjonale markedet. På den ene siden kan dette gi sterk konkurranse, og i beste fall gjøre prosjektet billigere.

Les også andre saker om Sotrasambandet:

På den andre siden har vi sett eksempler på at utenlandske selskap ikke alltid viser like god forståelse for spesielle forhold i Norge. Enten det er snakk om klima, byggestandard, dokumentasjon eller byråkrati, så har veivesenet lært å forsikre seg ekstra om at de som får anbudet er fullt ut innforstått med hvilke utfordringer og ansvar man påtar seg.

Sotrasambandet ville sannsynligvis stått ferdig et par år tidligere om det ikke var OPS-prosjekt, men det får vi aldri vite helt sikkert.

Vi stoler derimot bare enda mer på et godt gammelt ordtak fra Bergen: Uansett hvilken vei du snur deg, så har du ræven bak.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags