Bruker 1,4 milliard på å planlegge «luftslott»

Fergefri E39 helt fra Kristiansand til Trondheim inkluderer planer om flytebro med fire felt over Bjørnefjorden. Det skal brukes svimlende beløp bare til planlegging av Hordfast. Illustrasjon: Statens Vegvesen

Fergefri E39 helt fra Kristiansand til Trondheim inkluderer planer om flytebro med fire felt over Bjørnefjorden. Det skal brukes svimlende beløp bare til planlegging av Hordfast. Illustrasjon: Statens Vegvesen

Av

Statens vegvesen planlegger å bruke 1,4 milliarder på å planlegge Hordfast, men kanskje blir det likevel ikke bro over Bjørnefjorden.

DEL

LederLeder: 23.08.2018: Hordfast planlegges med 5400 m lang firefelts flytebro over Bjørnefjorden. BA kunne i går fortelle at det allerede er brukt godt over en halv milliard til planlegging. Frem til 2021 skal det brukes nye 900 millioner.

900 millioner norske kroner er mye penger, mildt sagt. Dessuten kan det være snakk om et prosjekt som på langt nær blir realisert som planlagt. 900 millioner er for eksempel nær ti ganger så mye som det skal planlegges E16 for fra Arna til Stanghelle. Et prosjekt som vi er nødt til å realisere for å unngå dødsulykker.

Mellom Arna og Stanghelle er det da heller ikke aktuelt å utvikle teknologi i verdensklasse – slik ambisjonene er på Bjørnefjorden. Selv om det med Hordfast heller kan bli snakk om «planleggingsutgifter i verdensklasse». For all del, Statens vegvesen gjør bare jobben de er pålagt. Det er regjeringen som må skjære gjennom. Det er lov å innse at man tok munnen for full da man lovet fergefri E39 hele veien fra Kristiansand til Trondheim. Det synes stadig mer opplagt at prosjektet vil koste langt mer enn det vil smake.

Det er virkelig store penger å spare på planlegge litt mindre. Penger som kan brukes til noe bedre og mer nyttig. Både til å få fart på E16 mellom Arna eller Stanghelle, og enda mer nærliggende – få E39 på rett og realistisk kurs mellom Stord og Bergen. Ikke over Bjørnefjorden, men innover i landet. Det gir neppe «verdensrekord».

Fortsatt full planlegging av Hordfast som planlagt kan bli ganske så bortkastet. Det som enda verre er, nærmere halvannen milliard brukt til planlegging blir lett blir et argument for å realisere prosjektet. Når det ikke finnes andre «argumenter» for monsterbro over Bjørnefjorden kan siste halmstrå bli at «ellers vil halvannen milliard være bortkastet». De blå partiene lovet for fem år siden også en regjering som skulle bruke offentlige midler langt bedre og effektivisere. Hordfast kan være anledningen.

Statens vegvesen har knapt noe annet valg enn å fortsette å planlegge inntil det kommer annen ordre. Vår fattige trøst får da være at de neppe rekker å finne på så mye annet galt.

Artikkeltags