Gå til sidens hovedinnhold

Mange får ikke betalt for seg når de skal ta bussen

Eldre får ikke lov til å betale med verken kontanter eller bankkort på bussen og straffes med en saftig bot.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

En eldre kvinne i Ytre Arna skulle nå i sommer ta bussen til Åsane. Hun er avhengig av å ta bussen for å komme seg til apotek og bank. Som et tiltak mot koronasmitte, har det ikke vært mulig for å betale med kontanter på bussen. Kortleserne for klippekort bak i bussen er også fjernet. I Ytre Arna finnes det ingen automat i nærheten hvor hun kan få kjøpt seg en bussbillett. Sjåføren forteller henne at hun må laste ned en app for å få kjøpt billett. Den eldre kvinnen prøver å gi sjåføren en 50-lapp, men blir avvist. Så drar hun frem bankkortet sitt, for hun kan vel få «tæppe» seg en bussbillett? Nok en gang blir hun avvist. Fortumlet går kvinnen inn i bussen for å finne seg et ledig sete.

På Gaupås kommer det inn to vektere som gjennomfører billettkontroll. Kvinnen prøver å forklare situasjonen, men får bot for ikke å ha gyldig billett. Boten er opprinnelig på 950 kroner, men siden hun ikke kan betale der og da ender hun opp med en bot på 1150 kroner.

Jeg tenker at dette er uverdig for eldre mennesker å måtte oppleve, og er noe som Skyss må finne en snarlig løsning på. Det er forståelig at Skyss ikke ønsker kontantbetaling midt i en pandemi, men jeg finner det underlig at Ytre Arna med sine nær 3000 innbyggere ikke har tilgang til en eneste billettautomat.

Hva med at Skyss gjør som Ruter i Oslo, der folk som ønsker det kan få kjøpt bussbilletter i kiosker og i nærbutikker? Kunne vi fått til en løsning hvor bussbilletten kan kjøpes på kiosker her i Vestland også? Jeg har ellers hørt at Skyss vurderer å slutte med all kontantbetaling på bussen når koronapandemien er over. Hvis dette stemmer, må det komme på plass mange flere billettautomater hvor folk kan kjøpe seg billetter med kontanter eller bankkort. Eventuelt at Skyss innfører en betalingsløsning på bussen med enkel tæpping av bankkort. Ellers må Skyss merke seg at slik loven er i dag har vi en regel som gir folk rett til å betale med kontanter.

Det er forståelig at Skyss ønsker flest mulig av kundene sine over på ny app-teknologi, men utviklingen går så fort at flere eldre mennesker ikke klarer å henge med.

En digital løsning som ikke kan brukes av alle, er for meg en dårlig løsning. Mange mennesker har ikke et nært forhold til smarttelefoner. Har ikke vi som samfunn da et ansvar for ikke å gjøre denne gruppen digitalt isolert?

Når helt hverdagslige gjøremål som å ta bussen plutselig føles som vanskelig må noe gjøres. Det er heller ikke feil å få tilbake et lite opplag av trykte rutehefter til dem som skulle ha behov for det.

Les også

Ja, Gratisbussen må komme tilbake til byen

Les også

BA mener: Bergen trenger flere sommer-avganger

Kommentarer til denne saken