Gå til sidens hovedinnhold

Måtte spille inn på natten – Beyoncé hadde nemlig booket studioet på dagtid

Thea Wang dro til USA for å spille inn sin første plate. Onsdag solodebuterer hun i Bergen.

Oslo-baserte Marthe Wang fra Bønes har i noen år sunget seg inn i nordmenns musikalske minnebank, spesielt med lindrende «Til Deg». Spellemannominert, en rekke konserter her og der, og TV-aksjonslåt. Blant mye annet.

Men det kommer mer fra hjemmet på Bønes. Lillebror i flokken, Mathias Wang, er produsent og har spilt trommer med både Aurora og Iris.

Og onsdag kveld gjør Thea Wang, i midten, sin solokonsertdebut i Bergen på festivalen hun både har jobbet som frivillig på – og spilt med storband på – Nattjazz.

Dro til USA

Og hun har ikke engang gitt ut en eneste singel ennå. Den kommer etter all sannsynlighet på sensommeren, før debutplaten litt senere. Og innspillingen av den har en ganske interessant reise i seg.

– Ja, det startet vel med at min far sendte meg en plate og sa «dette er jo en portugisisk versjon av deg», ler hun.

Albumet var av den Lisboa-fødte artisten Maro.

– Og det var faktisk akkurat slik jeg ville at albumet mitt skulle høres ut.

Så Wang lette frem medprodusenten på albumet og sendte ham først en melding på Facebook. Men det skulle vise seg å være feil Andrew Keller. Etter hvert fant hun rett mann og sendte ham en e-post med et par demoer på høsten 2019.

– Så fikk jeg svar; «Jeg elsker dette. Vil du komme til LA og spille inn?», svarte han.

  • Har du tips eller innspill til noe vi bør skrive om? Ta kontakt med oss på pulsen@ba.no!

I tre uker

I starten av januar i fjor satt Wang seg på flyet sammen med trommeslagerkjæreste Gudmund Guren, pluss gitaristen og Jørgen Kasbo. De innlosjerte seg hos familie i Los Angeles-forstaden Simi Valley og ble i tre uker.

– Vi spilte inn elleve låter, litt i et hjemmestudio i Alhambra og litt i et helt sinnssykt studio på natten.

Studioet hun nevner er studiokomplekset Record Plant på Sycamore Avenue hvor både Justin Bieber, Maroon 5, Katy Perry og Lana Del Rey har spilt inn. Ikke glem Lady Gaga og Britney. Keller jobber i studioet, men det var fullbooket på dagtid da Wang var i USA, blant annet av Beyoncé.

– Det som var så fint med å dra bort å lage platen, er at den blir som et minne. Og den ville ikke hørtes sånn ut som vi hadde spilt den inn et annet sted, du hører det på valget av lydene. En av låtene spilte vi inn utendørs, vi har blandet inn litt taleopptak og så samplet vi bossbilen som laget så mye lyd da den bremset ned like utenfor studioet. Dessuten gjør det noe med stemningen å dra bort. Ingen skulle rekke noe. Vi kunne spille inn fem om natten og sitte på noen store husker på fjellet etterpå.

– En uetablert artist som drar til LA i tre uker for å spille inn plate – det høres dyrt ut?

– Ja, det koster penger å spille inn plate. Men vi bodde jo gratis hos familie og jeg fikk en skikkelig grei pris av Andrew. Men så skal det jo mastres og mikses, og det koster også. Jørgen Træen her i Bergen holder faktisk på å mikse det nå. Men jeg har også fått litt støtte, såkalte såkornmidler fra NOPA (arbeids- og reisetilskudd, journ.anm.), for eksempel, siden vi også skrev med Andrew da vi var der. Så det hjalp på.

Etter at platen var ferdig innspilt i USA, med noen få pålegg hjemme i Norge, startet jobben med å prøve å få noen til å gi ut albumet.

– Og det har ikke vært så enkelt. Mange har vært interessert, men da korona kom, merket jeg raskt at økonomien ble annerledes i plateselskapene. De ville gi ut dem som de allerede hadde kontrakt med og det var vanskeligere for nye og uetablerte. Men jeg er i litt møter og satser på at det løser seg. Én mulighet er jo å gi ut albumet selv, for jeg er ikke villig til å slippe fra meg masteren.

Det var i februar i fjor at henvendelsen fra Nattjazz kom. Noen på Nattjazz-kontoret hadde fått høre noen av USA-innspillingene.

– Det blir så spennende. Jeg har alltid hatt lyst å spille på Nattjazz med mine egne ting og nå skal jeg det. Stas!

Kommentarer til denne saken