16. juli ble beboerne i Gyldenpris omsorgsboliger orientert av Bergen kommune om at heisen deres er ute av drift.

«Det er usikkert hvor lang tid det vil ta før heisen er i normal drift, og frem til den er ordnet vil Securitas i denne perioden bistå», skrev Etat for boligforvaltning i et brev til beboerne.

– Skal securitasvakter løfte meg og rullestolen min på 170 kilo ned trappene? Spør beboer Maurice Couillault (72).

Utsetter legetimer på sykehus

Couillault forteller at han har mange underliggende sykdommer og plager. Han lider av kols og hjertesvikt, og er i tillegg dobbelt amputert. På grunn av dette får han fast oppfølging på Haukeland sykehus.

– Etter koronautbruddet har det skjedd opp til fem ganger at jeg ikke har fått tilstrekkelig med oksygen, og da har jeg havnet på Haukeland. Men jeg har måtte utsette flere røntgen- og CT-undersøkelse på grunn av heisen, sier han.

– Jeg har ikke vært på en eneste avtalt time siden heisen var ute, legger han til.

Couillault har hørt at flere av naboene hans har opplevd vanskelige situasjoner som følge av heisstansen.

– Jeg har blitt fortalt av ambulansepersonell at de har måtte løfte ned beboere hele veien fra fjerde etasje. Jeg er heldig som bare bor i første.

– Ingen ideell løsning

Ole Bjørvik, forvaltningssjef i Etat for boligforvaltning, sier til BA at ordningen med Securitas-vektere er den beste løsningen som praktisk lar seg gjennomføre.

– Det skal ikke være noen utfordringer for beboerne så lenge vekterne er der. Men dette er ingen ideell løsning ut fra et beboers synspunkt, for en midlertidig løsning kan ikke erstatte en heis. Men vi har ikke anledning til å tømme bygget, derfor ble dette løsningen. Vekterne har også installert en trappestol som er beregnet for å frakte beboere opp og ned trappen, sier han.

Securitasvekterne er til stede fra klokken 0900 til klokken 1530. Beboerne har også fått et telefonnummer som kan benyttes ved akutte behov utenom dette, men her må det påregnes ventetid.

– Vi har hatt kontakt med én beboer som opplevde spesielle utfordringer, og da valgte vi å flytte ham til en bolig som har heis. Vi har ikke fått noen andre henvendelser knyttet til utfordringer, sier Bjørvik.

– Men at det tar så lang tid å utbedre, når det er tre uker siden vi rapporterte problemet, synes jeg er spesielt, legger han til.

– Uheldig tidspunkt

Jan Erik Toft er regiondirektør i OTIS Norge & Ingeniør Stein Knutsen AS, som har ansvar for utbedring av heisen.

Han kan ikke svare nøyaktig på når heisen er i drift igjen.

– Havariet skjer midt i fellesferien, noe som er noe uheldig med tanke på leveringstid av deler. Vi har løpende dialog med etat for boligforvaltning, sier han.

– Nye deler er hastebestilt, og vi avventer tilbakemelding om leveringstidspunkt i begynnelsen av neste uke. Vi forstår alvoret i situasjonen og vi gjør vårt aller beste for å minimere tiden heisen er ute av drift, legger han til.