Store mediekutt i vente

Finansdirektør Per Olav Monseth presenterte torsdag kvartalsresultatene i Polaris Media ASA. Selskapets annonseinntekter falt med 12 prosent, 23 millioner kroner, i andre kvartal. Nå forbereder selskapet nedbemanninger. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Finansdirektør Per Olav Monseth presenterte torsdag kvartalsresultatene i Polaris Media ASA. Selskapets annonseinntekter falt med 12 prosent, 23 millioner kroner, i andre kvartal. Nå forbereder selskapet nedbemanninger. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Oslo (NTB): Avisen Aftenposten og mediekonsernet Polaris Media forbereder nedbemanninger og omstillinger som følge av svikt i annonseinntektene.

DEL

– Dette er det tøffeste kuttet jeg har opplevd i mine 43 år i bransjen. Det er en stor utfordring for oss, sier konserntillitsvalgt Ulf Dalheim i Polaris Media til Trønder-Avisa.

Konsernet skal gjennomføre «resultatforberedende tiltak» på rundt 300 millioner kroner fram mot 2020. En vesentlig del av dette blir i form av nedbemanninger, men det legges opp til at dette skal skje frivillig, heter det i en børsmelding fra selskapet. Det settes av omtrent 125 millioner kroner til dette.

Hvor mange stillinger som forsvinner, er ikke klart ennå, ifølge Journalisten.

– Det går nå en prosess i underkonsernene fram til midten av september med å få det på plass, sier Dalheim.

Han opplyser at de ansatte har vært godt involvert i prosessen og har ventet på en avklaring.

Digital svikt

Konsernet, som blant annet gir ut Adresseavisen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende, fikk økte abonnementsinntekter i andre kvartal, men annonseinntektene falt med 12 prosent – 23 millioner kroner – til 180 millioner.

Svak norsk økonomi forklarer deler av den sterke nedgangen i annonseinntektene, ifølge selskapet.

– Men innen spesielt digitale annonseinntekter er det økt konkurranse fra internasjonale aktører som hovedsakelig forklarer nedgangen. Konsernet har derfor intensivert arbeidet med å utvikle nye produkter og salgsstrategier for å møte den økte konkurransen, skriver selskapet i meldingen.

Kan bli sagt opp

I Aftenposten, som har vært gjennom en rekke nedbemanninger de siste ti årene, forberedes nok en kuttrunde. Avisen mistet 133 millioner kroner i driftsinntekter i fjor, og omsetningen endte på 1,6 milliarder kroner.

Annonsefallet har tiltatt i styrke utover våren og sommeren, opplyser administrerende direktør Espen Egil Hansen til Dagens Næringsliv.

På et allmøte torsdag varslet han de ansatte om hva som ligger foran dem.

– Det er snakk om en betydelig nedbemanning, sa han, ifølge avisen.

Han utelukket ikke at folk kunne bli sagt opp.

Hansen beskriver den økonomiske situasjonen som alvorlig og antyder at en tidsplan for nedbemanningene kan være klar om noen uker.

– Kollaps

Klubbleder Frank Lynum i Aftenposten sier det som skjer i bransjen, er dramatisk.

– Vi har den senere tid hatt nærmest kollaps i annonseinntektene for avisen. Dessverre har ikke de digitale inntektene steget slik man ønsket, sier han til DN.

Også i TV 2 er det nedbemanninger på gang. Her skal det spare 350 millioner kroner fram mot 2020, og de ansatte ble i vår tilbudt sluttpakker, med søknadsfrist i slutten av august.

Selv med OL på programmet opplevde selskapet svikt i reklameinntektene i august. (©NTB)

Artikkeltags