Julie (28) nektet å la sykdommen gjøre henne passiv

28 år gamle Julie Osen ble operert for skoliose som 15-åring. Hun har ikke latt ryggproblemer hindre henne i å ta i bruk naturen. - Lydene, lukten, avbrekket i hverdagen. Det er godt for både kropp og sjel å komme seg ut på tur. Og det beste er følelsen av mestring når man kommer opp på en topp eller når et mål man ikke     trodde man skulle klare å nå, sier Osen.

28 år gamle Julie Osen ble operert for skoliose som 15-åring. Hun har ikke latt ryggproblemer hindre henne i å ta i bruk naturen. - Lydene, lukten, avbrekket i hverdagen. Det er godt for både kropp og sjel å komme seg ut på tur. Og det beste er følelsen av mestring når man kommer opp på en topp eller når et mål man ikke trodde man skulle klare å nå, sier Osen. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

En omfattende rygg-operasjon da hun var 15 år har aldri stoppet Julie Osen fra å være aktiv. Snarere tvert imot.

DEL

– Etter operasjonen ble det viktig for meg å bevise for meg selv og de rundt meg at jeg kunne klare det samme som andre, smiler Julie Osen.

28-åringen fra Trondheim var bare elleve år da hun fikk påvist skoliose.

FIKK KORSETT

Skoliose er en tilstand hvor ryggsøylen vrir seg rundt sin egen akse, samtidig som den krummer seg i en c-form eller s-form.

Lidelsen rammer én av 10.000, og ni av ti av disse er jenter. Skoliose utvikles som regel tidlig i tenårene, og i de fleste tilfeller er det ikke kjent hvorfor man får det.

– Vi skjønte vel egentlig ikke helt hva det var. Vi hadde ikke hørt om det før, og det var begrenset med informasjon å få tak i, forteller Osen.

Hun fikk raskt hjelp i form av et tilpasset korsett som skulle hindre ryggsøylen i å krumme seg ytterligere.

De neste årene skulle det vise seg at tilstanden ikke ble bedre, og som 15-åring ble Osen operert.

– Allerede etter den første opptreningsperioden hadde jeg bestemt meg for at jeg skulle vise at man kan leve et aktivt liv, selv om man har skoliose og problemer med ryggen, sier Osen som har bodd i Bergen de siste fem årene.

Her har hun funnet frem til gleden ved å bruke byfjellene til både trening og rekreasjon.

– Det er godt å bruke hele kroppen, og her i Bergen har man jo fantastiske turmuligheter like utenfor stuedøren.

– ALLTID POSITIV

Gjennom Ryggforeningen i Norge har Osen funnet et fellesskap med andre likesinnede, og hun deltar årlig på skoliosetreff. Et av rådene hun gir til andre hun treffer, er å ikke se begrensninger.

– Det er viktig å se mulighetene, ikke fokusere på hva du ikke klarer. Det finnes ingen fasit for hvordan man skal oppføre seg når man har utfordringer med ryggen. Min erfaring er likevel at det er uhyre viktig hvordan man tenker. Man må alltid være positiv, smiler Osen.

Førstegangstjenesten, tur over Besseggen, 7-fjellstur og en rekke toppturer er bare noe av det 28-åringen har på cv-en så langt.

– Jeg vil nødig mene noe om hvor mye eller lite andre med ryggproblemer skal klare, men det blir aldri feil å være ute i naturen. Det er ikke nødvendig å gå opp Stoltzen eller over Vidden. Men bare det å komme seg ut i frisk luft og bruke kroppen i ulendt terreng er fantastisk, mener Osen.

BEHOV FOR MESTRING

Mestring har vært og er en viktig drivkraft for 28-åringen som i ungdommen fikk beskjed om at det antakeligvis var yrker hun ikke kunne velge på grunn av ryggen.

– Skoliosediagnosen har gjort at jeg har hatt et stort behov for å mestre ting. Så lenge man vet hvordan man bruker ryggen sin riktig, så er det ikke noe problem å ta i et tak, sier Osen, som er i gang med førskolelærerutdanning.

Astrid Vatten er leder for Ryggforeningen Hordaland. Den landsdekkende foreningen har 20-årsjubileum i år og har 130 medlemmer i Hordaland.

– Det er viktig å forstå at verden ikke går under selv om man sliter med ryggen. Trening og riktig holdning er sentralt, sier Vatten.

– SØRG FOR Å HA BALANSE

De aller fleste ryggproblemer kan relateres til muskulære livsstilsproblemer.

Hensiktsmessig løfteteknikk og måten man bøyer seg fremover på og regelmessig trening er selvsagt viktig for hvordan ryggen din har det, men ifølge fysioterapeut Therese Engen, er det andre forhold som i størst grad påvirker muskel- og skjelettplager.

– Bare mellom 8 og 15 prosent av alle som sliter med ryggproblemer, har en spesifikk diagnose. Resten har ledd og muskulære smerter som ofte har en sammenheng med langvarig stress, depresjon og hvordan man mestrer livet generelt, sier Engen.

UTFORDRINGER

Hun jobber ved nakke- og ryggpoliklinikken i Helse Bergen på Nordås. Der får de årlig rundt 3000 henvisninger, knappe 1000 blir utredet, mens rundt 600 får behandling.

– Lege, fysioterapeut og sykepleier jobber sammen for å hjelpe pasientene som har sammensatte problemer. Vi ser at trening og behandling ikke hjelper dersom man ikke griper fatt i de underliggende utfordringene mange sliter med, sier Engen.

Kosthold, søvn, arbeidssituasjon, stress i ulike sammenhenger og fysisk aktivitet spiller alt en rolle for hvordan ryggen og nakken din har det.

– Det beste rådet jeg kan gi for forebygging av ryggproblemer, er å finne en balanse i hverdagen, sier Engen.

HØYT TEMPO

Hun tror krav og forventninger i samfunnet, både ytre krav og krav man stiller til seg selv, sammen med et høyt tempo, er en vesentlig grunn til at 75–80 prosent får ryggvondt en eller flere ganger i livet.

– Vi, og spesielt alle de «flinke pikene», må senke kravene litt. Vi må bli snillere mot oss selv og legge inn pauser. Gjør ting som gir mental ro og velvære. Ikke vær på høygir hele tiden.

Hun påpeker dessuten at det ikke hjelper å trene riktig en time om dagen, dersom du beveger og bruker ryggen uhensiktsmessig resten av dagen.

– Ryggen er ikke laget for å sitte i ro en hel dag. Sitt godt mens du sitter, men ta avbrekk og vær i bevegelse i løpet av arbeidsdagen, oppfordrer Engen.

En halv times trening tre dager i uken hvor man blir andpusten og svett, i tillegg til en halvtimes daglig aktivitet er anbefalingene fra Helsedirektoratet.

Artikkeltags