Derfor ble dette en suksess

General Electrics har utviklet en hel serie scannere med slike eventyr-scenarier, og de har vært en enorm suksess blant barna, sykehusene og legene.

General Electrics har utviklet en hel serie scannere med slike eventyr-scenarier, og de har vært en enorm suksess blant barna, sykehusene og legene.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Når det gjelder å tenke nytt, er Design Thinking veien å gå, skriver Monica Hannestad i dagens innlegg.

DEL

Spaltist Vi må tenke på nye måter! Norge trenger mer innovasjon! Vi må utvikle nye løsninger! Dette er mantraet vi hører enten vi ferdes innen helse, shipping, olje, havbruk eller andre næringer.

Design Thinking er en slik ny metode – en ny måte å jobbe på, og en ny måte å tenke på. Design Thinking starter med empati og brukerforståelse. Det handler om å bruke designerens verktøy på innovasjonsutfordringer i andre næringer.

General Electrics (GE), et av verdens største selskaper, har erfart direkte hvilke konsekvenser det kan få å bruke Design Thinking som metode. Doug Dietz hadde utviklet MRI- og CT-maskiner i over 20 år da han deltok på et videreutdanningskurs i Design Thinking ved Stanford-universitetet i USA.

Vel tilbake etter kurset var han fast bestemt på å grave dypere i hovedbudskapet han hadde med seg derfra: Empati. Det å sette seg i brukerens sted. Til nå hadde fokus i stor grad vært rettet mot hvordan maskinene fungerte og så ut, men i liten grad på hvordan pasientene opplevde dem.

Det ble fort klart at særlig én pasientgruppe var svært utfordrende: Barna. Opplevelsen av en undersøkelse var som regel veldig skremmende for dem – å ligge helt stille alene midt i en svær og bråkete maskin.

For å gjennomføre undersøkelsene ble løsningen som regel at barna måtte i narkose for å undersøkes. Noe som medfører både unødvendig risiko, frykt og ofte en generelt dårlig opplevelse både for barn og foreldre.

Doug satte sammen en gruppe engasjerte helsearbeidere, barnearbeidere og barn selv, og utforsket barnas verden. De besøkte lekeplasser, barnehager og barneskoler, snakket med barna og observerte dem.

Og resultatet?

Med litt maling, lukt, lys og fantasi, ble undersøkelsesrommene forvandlet til spennende eventyr: I ett av rommene er selve rommet havet, og maskinen en u-båt. I et annet er maskinen et telt i skogen, og i atter et annet en flåte på stranden. Der er sjørøverbåter og prinsesseslott, og både foreldre og helsepersonell er med på å understøtte leken, hvor barnet på et tidspunkt må ligge helt stille – for eksempel inne i ubåten – kanskje fordi det er en havfrue som sover utenfor?

General Electrics har utviklet en hel serie scannere med slike eventyr-scenarier, og de har vært en enorm suksess blant barna, sykehusene og legene. Bedre opplevelser for barna har ført til økt effektivitet i undersøkelsene, mer effektiv bruk av maskinene og selvfølgelig mer penger i kassen for GE.

Jeg er stolt av at DesignArena, i samarbeid med NHH executive, Høyskolen i Bergen og Kunst- og designhøgskolen i Bergen har klart å utvikle vårt eget videreutdanningskurs i Design Thinking. Det første i Norge, som kombinerer både design, teknologi og økonomi.

Vi har koblet på ressurser fra blant annet Stanford-universitetets Design Thinking-lab, hvor Doug Dietz var student, og i vår starter vi første kursperiode med 30 studenter med forskjellig fagbakgrunn. De skal lære hvordan de helt konkret kan bruke Design Thinking som verktøy for å løse sine utfordringer.

At vi får dette til i Bergen vitner nok en gang om fremoverlente utdanningsinstitusjoner, og en kultur for samarbeid som andre byer kan se langt etter!

Design Thinking starter med empati og brukerforståelse. Det handler om å bruke designerens verktøy på innovasjonsutfordringer i andre næringer.

Artikkeltags