Helt nye designtoner

Monica Hannestad tror den nystartede utdanningen vil gi byen et kick fremover. Arkivfoto: Magne Turøy

Monica Hannestad tror den nystartede utdanningen vil gi byen et kick fremover. Arkivfoto: Magne Turøy Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Forleden startet Design Region Bergen en helt ny utdanning, iallfall i norsk sammenheng, skriver Monica Hannestad i dag.

DEL

DEBATTHer om dagen startet vi rett og slett en ny utdanning. En helt ny utdanning i norsk målestokk, som det fra før av bare er de store universitetene som Stanford, MiT og Harvard som leverte. En skikkelig, ordentlig, hands-on innovasjonsutdanning. Det startet vi, lille Design Region Bergen, sammen med ganske så store NHH (Norges Handelshøyskole), HiB (Høgskolen i Bergen) og KHIB (Kunst- og designhøgskolen i Bergen). Akkurat her i Bergen.

Når man finner på noe slikt, er det vel betimelig å spørre hvorfor. Hvorfor skal en organisasjon som arbeider med økt bruk av design i samfunns- og næringsutviklingen starte en helt ny utdanning? Svaret er ganske så enkelt: Vi trenger det.

Vi står med beina plantet midt i en verden som er giret opp i en enorm endringstakt. Med konstante og presserende krav om økt bærekraft, smartere energibruk, bedre fordeling av vår klodes ressurser, redusert fotavtrykk, balanserte karbonregnskap, krav om et større menneskefokus i helsevesenet, effektivisering av tjenester fra det offentlige, behov for større markedspenetrasjon i de globale markeder. Vi torpederes jevnt med budskap om endring, krise og forbruksmønstre i forandring. Og åpenbart midt oppe i alt dette står det for oss: Vi trenger nye metoder og prosesser for å navigere på et hav av ny kunnskap.

Det vi ser, og som de som allerede er nevnt har sett i verdens ledende innovasjonsutdanninger, er at når metoder fra designfaget, som setter mennesket i fokus, kombineres med mer tradisjonell økonomisk og teknologisk innsikt, ja, da finner vi ofte helt nye løsninger. Løsninger som er mer unike, som oppfattes mer helhetlige, med større appell i markedet og med større sjanse til å levere god økonomi til sine investorer.  Og så komplekst, og kanskje så enkelt er det faktisk, at dersom prosesser følges og metodene som skal benyttes innøves og respekteres – da klarer vi ekstrahere X-faktoren som potensielt kan komme i skjæringspunktet der ulike profesjoner og ulike mennesker treffes.

Og det er vel dette vi innerst inne ønsker oss og etterspør? Nyskaping på tvers av kunnskap og kompetanse, som gir oss mer effektiv ressursbruk, unike markedsfordeler og midlertidige monopol, alt tuftet på en uttalt fordel for mennesket og for vår klode.

Så derfor startet vi rett og slett en ny utdanning. På grunn av at vi ønsker å være med på å endre den måten vi som mennesker ser på vår felles verden, våre muligheter og våre felles utfordringer. 28 studenter satt der benket og klar på åpningsdagen. Sammen har de et bredt, sammensatt og velfundert lederperspektiv. De har bestemt seg for å blir spesialister på kompleks innovasjonsledelse. De ønsker å beherske det mangehodete trollet som tverrfaglig metodisk innovasjonsledelse kan være. De ønsker å lære seg prosesser for tidlig testing av idéer, enkel og mer kompleks prototyping. Og de vil lære seg å forkaste. Faktisk å forkaste sine egne idéer svært tidlig. Idéer som de, på lik linje med hvordan vi andre kan oppfatte våre idéer, anser som geniale, men som med innspill fra andre, enten kan endres til det bedre, eller ganske enkelt forkastes. 

Og så blir det veldig spennende å se når første pulje er ferdig om ni måneder. Et helt svangerskap. Hvordan vil barnet se ut? Hvordan vil de to cases vi har fra forsikringsbransjen levere bedre skadeforebygging og mer forståelige forsikringsprodukter? Hvordan vil fremtidens miljøvennlige båthåndteringssystem se ut? Hvordan kan spillteknologi forebygge overvekt hos ungdom? Vil TV 2 levere helt nye tjenester?

Og vil ditt case eller din bedrift være neste mann ut? Er vi endringsdyktige nok i vår region? Klarer vi å lykkes med en større grad av både entre- og intraprenørskap? Og er vi egentlig omstillingsvillige?

Ser vi på siste undersøkelse fra Menon Business Economics ligger Bergensregionen bak de byer og regioner vi naturlig sammenlikner oss med når det gjelder å lykkes med å gjøre nye idéer økonomisk bærekraftige. Gjennom utdanningen Design Thinking Bergen gjør vi vårt for å gi gode verktøy for å øke sjansen for å lykkes. Nå er det i grunnen kun opp til deg å være med!

Vi trenger nye metoder og prosesser for å navigere på et hav av ny kunnskap.

Artikkeltags