Hvilken merkelapp skal vi sette på byen vår?

Først i verden: Bergen kan bli den første Innovasjonsbyen i verden, skriver Monica Hannestad. Noe å tenke på i 17.mai-toget. Her rigges det til på Festplassen til den store dagen.

Først i verden: Bergen kan bli den første Innovasjonsbyen i verden, skriver Monica Hannestad. Noe å tenke på i 17.mai-toget. Her rigges det til på Festplassen til den store dagen. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Monica Hannestad gir svaret.

DEL

Det har lenge vært debattert hvilken merkelapp som skal settes på Bergen som by. Hansastaden, den marine byen, filmbyen, den maritime byen, kulturbyen, energi og Blue Ocean er alle ord vi har hørt nevnt. Og nå skal jeg tilføre enda et aspekt: Innovasjonsbyen.

«Å nei», tenker du kanskje nå. Ikke innovasjon! Det er så 90-talls! Men la meg forsøke å forklare:

Vi har en sterk historisk forankring i byen vår som vi alltid stolt vil bære med oss. Og denne sterke historiske forankringen er det som gjør oss til Innovasjonsbyen.

«Å nei», tenker du kanskje nå også, men jeg fortsetter. I og med at vi har så sterke røtter hvor moderasjon, nøkternhet og det å nytte alt, var bærebjelken som gjorde at vi klarte oss her på dette karrige, regntunge vestland. Med blikket mot havet, i konstant forventning til, og filosoferende over, hvordan verden kunne bli et litt enklere sted å leve, ble vi sakte tilvent at nytenking og endringsvilje var en del av vår natur.

Og det er akkurat denne viljen som er spennende å ta med seg videre inn i fremtiden. Vi har globalt ledende næringer rett uti havgapet som er der i dag kun på grunn av skaperkraft og endringsvilje. Både oljen, fisken og båtene er ressurser som vi som by og region arbeider konstant for å videreutvikle, tilegne nye egenskaper, gjøre mindre miljøbelastende, og introdusere i nye markeder over hele verden. Mediebedrifter popper opp, designhusene vokser, musikklivet syder og filmrullene fylles.

Og det er denne viljen til entreprenørskap og nytenking som gjør at vi med hånden på hjertet kan kalle oss Innovasjonsbyen.

«Ja, OK da», tenker du kanskje nå. «Men hva så?»

Ja, hva så? Hva skal vi bruke dette til?

For det første er det ingen andre byer i verden som har posisjonert seg som Innovasjonsbyen. Berlin litt, Helsinki litt. Men ingen by i verden er kjent som Innovasjonsbyen.

For det andre er det en fabelaktig kommunikasjonsmessig kontrast å kunne kombinere fremtid, samtid og fortid i en og samme by. Snakk om kinderegg. Og snakk om å være et spennende sted å være!

Vi trenger kompetent arbeidskraft og ønsker tilflytting. Da kunne det være hendig å inkludere tilflyttende med et budskap som kanskje ikke er så navlebeskuende som våre tradisjoner tross alt kan fremstå som, for de som møter oss første gangen. Med våre buekorps, taler, sanger, tradisjoner, lange sløyfer og alt fra bredt til dannet språk, kan vi virke noe sære for de som står utenfor og ser inn. Og da hadde det vært så utrolig fint om vi i tillegg var Innovasjonsbyen!

DA. Er du ikke enig? Er ikke Innovasjonsbyen løsningen?

Tenk litt på det når du, om et par dager, går der i toget og synger Nystemten med tårer i øynene. Føl da litt på hvordan det er å ta fram tanken om Innovasjonsbyen. Jeg tror du vil føle hjertet svulme litt ekstra. Gratulerer med dagen!

Artikkeltags