Det er i regjeringens nye klimaplan åpningen kommer.
– Dette har egentlig vært et uavklart spørsmål. Men i arbeidet med klimaplanen vi har sett på det, og vi kommer til å foreslå i klimaplanen at vi åpner for noen prosjekter, sier Rotevatn til NTB.
I praksis betyr det at byrådene i Oslo og Bergen, som lenge har ivret for slike nullutslippssoner, ligger an til å få tillatelsen de trenger.
– Jeg regner med at de kommer til å be om det. Og da er vi imøtekommende, sier statsråden.
Vil hjelpe fram el-varebiler
Innføring av nullutslippssoner betyr at det i enkelte gater eller områder i byene kan bli forbudt å kjøre biler som slipper ut CO2.
Kun utslippsfrie biler vil slippe til på veiene.
– Vi tror dette kan være et bra virkemiddel for å få fart i omstillingen av kjøretøyparken, særlig blant næringsdrivende. Vi ser at det fortsatt går for tregt med omstillingen til for eksempel el-varebiler. Det er fortsatt altfor mange som kjøper fossile varebiler, sier Rotevatn.
Han sier det får bli opp til kommunene selv å vurdere detaljene, for eksempel om det skal gis unntak for tungtransport, der markedet ikke akkurat renner over med gode alternativer til diesel.
– Men hvis byene ønsker det og mener et område er egnet for det, så kommer vi til å tillate det.

Området skal bli bilfritt: – Håper de tar vare på folk som bor her
Vil skjerme E39
Det regjeringen derimot ikke vil tillate, er utslippsfrie soner som omfatter riksveinettet.
– Det ville være veldig inngripende hvis du for eksempel sa at det ikke var lov å kjøre fossilbil på E39 gjennom Bergen. Det ville fått dramatiske konsekvenser for et stort område, sier Rotevatn.
Det er behovet for utslippskutt i transport som er bakteppet for vedtaket. Klimautslippene skal kraftig ned, og i regjeringens nye klimaplan står transportpolitikken helt sentralt.
– Jeg er optimistisk på at vi skal klare å ta store kutt i transportsektoren framover, sier Rotevatn.

Her blir det «bilfritt» – flere bydeler kan følge etter
Frp skuffet
Oslos byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), kaller beslutningen en seier for klima og for byrådet.
– Endelig. Dette har vi bedt om gjentatte ganger, sier Berg.
– Det vil gi mindre støy, mer plass til byliv og gjøre det lettere å reise med sykkel, kollektiv, elbil eller andre nullutslippsbiler.
Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud er derimot skuffet.
– Det tar i liten grad hensyn til alle de som bor i byene og har behov for bilen, sier han.
Hoksruds frykt er at sonene skal bli så store at de for eksempel omfatter hele indre by i Oslo.
– Det vil i praksis lamme Oslo sentrum og handelsnæringen, og vi sliter allerede med sentrumsområder som er i ferd med å dø ut når det kommer til varehandel og butikker, advarer Hoksrud.
Forsinket klimaplan
Den nye klimaplanen ble i høst forsinket, men legges nå fram fredag.
Det overordnede målet i planen er å kutte utslippene i såkalt ikke-kvotepliktig sektor med 45 prosent fra 2005-nivå innen 2030. Skal målet nås, må utslippskuttene bli 16,6 millioner tonn større akkumulert i perioden 2021–2030 enn det man ville oppnådd med dagens politikk.
I ikke-kvotepliktig sektor ligger transport, bygg, avfall, jordbruk og noe industri.
Til sammen er det snakk om omtrent halvparten av klimagassene som slippes ut i Norge.
(©NTB)
Kommentarer til denne saken